Op de tonen van “Electricity” van O.M.D. is deze voormiddag in het station van Hamont
de eerste paal geplaatst van de bovenleiding voor de elektrificatie van de spoorlijn Hamont-Mol. Dat gebeurde in aanwezigheid van minister van mobiliteit François Bellot, topman Luc Lallemand van Infrabel en de burgemeesters van de
vijf gemeenten langs waar de spoorlijn passeert.
Het traject voor die lijn is 33 kilometer lang. In totaal moeten er 830 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en 200 kilometer aan nieuwe kabels en draden worden uitgerold. Ook worden er drie nieuwe tractieonderstations geïnstalleerd. Het gaat om een investering van 47,5
miljoen waarvan Europa 40 procent betaalt. De werken moeten in 2020 klaar zijn en de eerste elektrische treinen tussen Antwerpen en Hamont moeten in december van dat jaar kunnen rijden.
UPDATE "Ik kom uit de verre Ardennen," zei minister Bellot. "Ik heb dus aandacht voor streken die wat verder van het centrum van het land liggen. We delen hetzelfde gevoel". Hij zei nog dat hij blij was, als Franstalig minister en afkomstig van Rochefort, dit project te mogen realiseren. Ook Luc Lallemand van Infrabel toonde zich bijzonder tevreden. Hij noemde als grote voordelen van de elektrificering de grotere capaciteit, de reductie van exploitatiekosten voor de NMBS, en een betere dienstverlening met een betere stiptheid, minder milieuvervuiling en meer comfort voor de reiziger. Hij zei ook geen problemen te verwachten om de deadline van 2020 te kunnen halen.
Op de foto: bij het plaatsen van de paal werd uiteraard ook een héél grote waterpas gebruikt.
Foto's hieronder: federaal minister van mobiliteit Bellot, Infrabel-CEO Lallemand en nog een foto van het plaatsen van de paal.