De voorbije dagen waren
de strooidiensten van de stad dag en nacht in de weer om de wegen, fietspaden en schoolomgevingen sneeuw- en ijsvrij te maken. "Omdat de stadsdiensten niet overal tegelijk kunnen zijn heeft het stadsbestuur zijn prioriteiten enkele jaren geleden vertaald in een strooiplan, dat bestaat uit drie fases", zegt schepen van openbare werken Guy Joosten. "In de
eerste fase worden de hoofd- en verbindingswegen, alsook de fietspaden en schoolomgevingen, binnen anderhalf uur na het vertrek van de strooidiensten behandeld, zodat elke inwoner binnen een straal van 500 meter op een gestrooide weg kan geraken. Indien er vriesweer voorspeld wordt, kan deze fase ook preventief worden uitgevoerd. Meestal rukken de strooiwagens in dat geval al uit om 3 uur 's nachts, wanneer de strengste vorst optreedt.
"Indien nodig en afhankelijk van het weertype, treedt aansluitend
fase twee in werking. Minder drukke wegen worden dan behandeld, wat elke inwoner toelaat om binnen een straal van 200 meter op een gestrooide weg te komen. De
derde fase wordt uitgevoerd wanneer de weersomstandigheden enigszins genormaliseerd zijn. De gewestwegen (N71, N748 en N76) worden overigens door de strooidiensten van Wegen en Verkeer sneeuw- en ijzelvrij gehouden.”
Net zoals de voorgaande jaren werd ook voor deze winter weer een grote voorraad strooizout aangelegd: maar
liefst 180 ton lag begin november klaar op de stadswerf en bij de leverancier. De voorbije winters hebben bewezen dat deze aanpak loont; om de wegen ook nog bij de laatste winterprikken berijdbaar te kunnen houden, is een dergelijk hoge voorraad geen overbodige luxe.
Om het strooiplan te kunnen realiseren, beschikt de stad over
twee strooiwagens en vier sneeuwschaven. Bovendien is er ook nog een
smalspoortractor uitgerust met een zoutstrooier en met een schaaf om de fietspaden vrij te maken. Tussen 1 november en 15 maart staan twee personen dag en nacht stand-by om de strooironde aan te vatten bij noodweer.
Naast het vrijhouden van de wegen doen de stadsdiensten er ook alles aan om de toegankelijkheid van de openbare gebouwen te vrijwaren, zegt Guy Joosten. Daarvoor dienen de bekende gele zoutbakken, verspreid over de hele gemeente, vijftig stuks in totaal. Bij vriesweer worden deze bakken tweemaal per week bijgevuld. Daarnaast vraagt het stadsbestuur ook
de medewerking van de inwoners om de voetpaden ter hoogte van de eigen woning bij sneeuwval vrij te maken, zodat voetgangers veilig kunnen passeren.