Enkele berichten uit de gemeenteraadszitting van gisteravond:
• Nadat in de zitting van februari goedgekeurd werd dat de stad samen met het OCMW één financiële dienst wil opstarten om zo efficiënter te werken, werd in deze raadszitting beslist om ook het AGB daaraan toe te voegen. “Door deze goedkeuring kunnen we op 1januari 2014 van start gaan met een nieuwe beleidscyclus,” stelde schepen van financiën Serge Vander Linden. Jacky Umans (PRO) vroeg zich af waarom het allemaal zo lang moet duren: “Tegen dat de raad effectief opstart, zijn we een half jaar verder”. Burgemeester Theo Schuurmans legde uit dat er eerst gewacht moest worden op de goedkeuring van de statuten die door de minister moet gebeuren en die daarvoor honderd dagen tijd heeft.
• Ook de afrekening van de brandweerkosten voor de jaren 2007 tot en met 2010 bracht heel wat stof voor discussie. “311.708 euro is een flinke bijbetaling bovenop de al betaalde voorschotten,” stelde oppositieraadslid Roger Mertens (N-VA). “De laatste tien jaren zijn de kosten met bijna 50% gestegen. Welke extra service krijgt Hamont-Achel voor deze prijsstijging?” Burgemeester Theo Schuurmans zei dat er nog zo een gepeperde rekening te verwachten viel voor de jaren 2011, 2012 en 2013, maar dat daarna de rekeningen wellicht zouden minderen. “Nu worden alle kosten voor heel Limburg verdeeld over alle gemeenten middels een nogal ingewikkelde formule. Die staat niet in relatie tot de genomen inspanningen binnen de gemeente. Als de grotere brandweerkazernes in Hasselt, Genk of Lommel nu zware kosten maken, is iedereen daar de dupe van. Vanaf 2014 is de verdeelsleutel anders en zullen we alleen moeten bijdragen voor inspanningen die gedaan worden binnen dertien samenwerkende gemeenten.” Maar dat Hamont-Achel kon spreken van een betere service, daar was Theo Schuurmans wel van overtuigd. “Door de nieuwe voorpost in St.-Huibrechts-Lille is Achel zeker beter beschermd dan eerst, bij brand zijn de pompiers veel sneller ter plaatse.” Oppositieraadslid Jacky Umans (PRO) vroeg of het klopte dat er nog ‘rap rap’ brandweerauto’s aangekocht waren die volgend jaar niet meer aan de dan opgelegde milieunormen voldoen? “Er zijn een paar wagens extra aangekocht, dat klopt,” gaf de burgemeester toe. “Maar dat moet je niet overroepen, de verontreiniging zit ‘m niet in de brandweerwagens, die moet je eerder zoeken in de transportsector.” Raadslid Willy Hulsbosch (PRO) was het daar helemaal mee oneens. “Wat een slecht voorbeeld van de overheid om nu snel nog enkele vervuilende auto’s te kopen omdat ze later niet meer door de normen komen.”
• Omwille van een nieuwe regelgeving moet vanaf 1 maart jl. het huidige gemeentelijke begeleidingscommissie Mobiliteitsplan (GBC) opnieuw opgericht worden. Deze GBC werkt rond het gemeentelijk en intergemeentelijk mobiliteitsplan en begeleidt projecten die daarbij aansluiten. De oprichting werd goedgekeurd.
• Dankzij de goedkeuring van de statutenwijziging van Infrax Limburg kan deze zich nu ook begeven op het pad van warmtenetten, zijnde de distributie en levering van al dan niet zelf geproduceerde warmte. Raadslid Umans (PRO) vroeg of er plannen zijn voor warmtenetten in Hamont-Achel. “Dat hangt af van het businessplan,” zei de burgemeester. “Dat moet zich natuurlijk lenen met de industrie, daarvoor heb je warmteproducenten nodig. We hebben het stoute idee om van de verkaveling Klein Eind eventueel een warmtewijk, klimaatwijk, te maken. Maar dat is nog niet uitgewerkt. Wie weet wat de toekomst brengt.”
• PRO Hamont-Achel bracht een bijkomend agendapunt aan, namelijk het invoeren van een centraal meldingen- en klachtensysteem voor burgers. Fractieleider Jacky Umans lichtte toe: “Omdat de burgers meestal als eerste een ongewenste situatie vaststellen is het misschien verstandig om een gemakkelijk bereikbaar meldpunt in te richten. Er is al een procedure voor klachten, maar die zou geüpdatet kunnen worden. Als deze klachten kort opgevolgd worden en de burgers weten dat hun opmerkingen behandeld worden, zal dat het contact met stad en inwoners zeker bevorderen. Eveneens komen zo de aandachtspunten in de gemeente sneller aan de oppervlakte en weten we wat er heerst bij de inwoners.” Behalve deze verwerking vroeg PRO ook om twee keer per jaar de behandelde klachten op de gemeenteraad te rapporteren, zodat iedereen vinger aan de pols kan houden.” Burgemeester Theo repliceerde: “Momenteel is er al een systeem voor klachten, dat blijft zo. Maar we kunnen dat inderdaad uitbreiden naar meldingen, daar hadden we het met het schepencollege ook al over. We zullen rekening houden met jullie aanbevelingen en het verder uitwerken. Die rapportering kan er eventueel komen, maar die zal dan alleen over cijfers en feiten gaan, in het kader van de wet van de privacy kan dat niet met vermelding van de namen van indieners.” Raadsleden Rijcken en Sools (PRO) adviseerden om even een kijkje te nemen bij de buurgemeenten Neerpelt en Bocholt waar een efficiënt systeem gehanteerd wordt. Het agendapunt werd eenparig goedgekeurd.
• Voor de start van de besloten zitting kwamen nog enkele opmerkingen over het verslag van de vorige gemeenteraad (door de stadssecretaris) aan bod en werd geïnformeerd naar lopende dossiers. De prijsaanvraag voor de zwevende vloer van de sporthal is gebeurd, het gat in de vloer van de sporthal is afgedekt, het schepencollege heeft opdracht gegeven om het bruggetje over de beek bij de Witteberg af te breken omwille van veiligheidsredenen en de buurtraadpleging in Hamont-Lo is in voorbereiding
Recentste nieuws Hamont-Achel