De gemeenteraad keurde gisteravond een
vernieuwd leegstandsreglement goed. Dat is bedoeld om de beschikbare woningen op het grondgebied van de gemeente optimaal te benutten; leegstand zal nu actief worden opgespoord, geregistreerd en aangepakt.
De grootste aanpassing ten opzichte van het vorige reglement is de invoering van een
belasting op leegstaande woningen en gebouwen. Het stadsbestuur is namelijk van mening dat de strijd tegen leegstand pas effect heeft als de opname van dergelijke gebouwen in een leegstandsregister ook daadwerkelijk leidt tot een belasting of heffing. Die belasting wordt voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat het pand gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het leegstandsregister. Zolang het gebouw of de woning niet uit het leegstandsregister geschrapt is, blijft de belasting verschuldigd op het ogenblik dat een nieuwe termijn van twaalf maanden verstrijkt.
Het tarief van de belasting bedraagt tussen de € 1.200 en €3.600 voor een leegstaande woning of gebouw en tussen de € 100 en € 300 voor een leegstaande kamer.
In een aantal gevallen is de belastingplichtige vrijgesteld van belasting (bijvoorbeeld bij verblijf in een zorgwoning of ouderenvoorziening, indien minder dan 2 jaar zakelijk gerechtigde…) of kan een vrijstelling verleend worden (bv. bij een grondige renovatie). Verder kan er door de gerechtigde eigenaar van het gebouw ook beroep aangetekend worden tegen de opname in het leegstandsregister of bezwaar ingediend worden tegen de belasting.
Tijdens de raadszitting werd bekend dat er momenteel 7 panden in aanmerking komen voor zo'n leegstandsbelasting.