Het fietspad op de oude spoorwegbedding van Achel-Statie naar Neerpelt heeft een verlichting gekregen die maximaal licht geeft op het ogenblik dat een fietser onder één van de lampen fietst. De nieuwe LED-straatverlichting van Philips die reageert op beweging van alleen fietsers of voetgangers realiseert een besparing van 80% op het energieverbruik, zonder in te boeten op veiligheid en comfort. De nieuwe verlichtingstechniek - van
licht op aanvraag - is dus uitstekend geschikt voor buitengebieden in een gemeente waar niet constant een straatverlichting dient te branden. Het volgende
energiezuinig 'verlichtingsproject met wit licht' zal het marktplein in
Hamont zijn.
Het systeem op zich werkt eenvoudig: wanneer het donker wordt en de normale straatverlichting oplicht, wordt ook de LED-verlichting langs het fietspad in werking gesteld. De lampen branden dan op 'spaarstand'. Op het ogenblik dat een persoon onder één van de lampen fietst of wandelt - elke lamp heeft een sensor - geeft deze lamp een draadloos signaal door aan de volgende drie lampen, die dan harder gaan branden. De fietser of wandelaar rijdt dan op gezichtsafstand steeds onder een maximale verlichting. Achter de gebruiker van het fietspad dimt het licht terug naar spaarstand.
Op de Witteberg is deze unieke straatverlichting gisteravond officieel in gebruik genomen. Na een welkomstwoord van burgemeester Theo Schuurmans in het Chirolokaal werd technische uitleg verstrekt door Paul Coomans, directeur
Operaties van netbedrijf Infrax en ingenieur Cuypers van Philips. Dan werd het tijd om de theorie aan de praktijk te toetsen. Twee dames gaven een demonstratie ten beste.
Hoe uniek het systeem ook is, het is alleen nog
wachten op de gemeente Neerpelt om het volledig te verlichten. Neerpelt haakt voorlopig af. Schoolgaande jeugd en werknemers die zich naar hun werk begeven op de fiets, rijden tot op de grens met Neerpelt onder de LED-verlichting, daarna fietsen ze in het 'zwarte gat'. Gisteravond was in de rand van de plechtigheid te vernemen dat het gemeentebestuur van Neerpelt Hamont-Achel niet volgde in dit project "omdat Neerpelt de gelden die beschikbaar gesteld worden om zulke projecten te realiseren, reeds gebruikt heeft voor andere projecten van dezelfde aard."
Foto boven: de laatste "slimme" verlichtingsarmatuur op het fietspad, grondgebied Hamont-Achel. Daarna volgt voor de fietsers het Neerpeltse "zwarte gat".