Een
treinverbinding tussen Hamont en Weert zou per dag in totaal
een 1000-tal reizigers kunnen opleveren. Dat zei minister van mobiliteit Georges Gilkinet van Ecolo vandaag in de Kamercommissie Mobiliteit. Maar, zei de minister, de "business case" voor de uitbating van de verbinding door de NMBS is negatief. Een en ander zou blijken uit een studie van de NMBS.
Met de "business case" wordt de haalbaarheid van het project bedoeld, net als de gegenereerde kosten, de mogelijke klanten en
de financiële resultaten.
De minister stelde nog dat de verbinding technisch haalbaar is, al moet in Nederland de spoorlijn tussen Weert en de grens nog worden aangepast.
Gilkinet gaat de resultaten van de studie nu overmaken aan Nederland. Hij stelde voor om de bestaande Belgisch-Nederlandse stuurgroep over grensoverschrijdend verkeer samen te roepen over de kwestie.
De realisatie van een treinverbinding tussen Hamont en Weert is opgenomen in het Nederlandse regeerakkoord. Begin 2019 stuurde de bevoegde Nederlandse staatssecretaris een brief naar België, met de vraag dat de NMBS die lijn zou uitbaten. De Nederlandse Spoorwegen zouden niet voelen voor een heropening van de verbinding vanwege de hoge kostprijs.
In maart zijn er weer verkiezingen in Nederland. Het is de vraag of de treinverbinding ook in het regeerakkoord van de nieuwe regering zal opgenomen blijven.