Terwijl op de achtergrond een dieseltrein stond te ronken - enkele minuten later zou hij naar Antwerpen vertrekken - is vanmorgen
de nieuwe stationsomgeving officieel geopend. Er is bijkomende parkeergelegenheid gecreëerd voor 81 auto's, er staat een nieuwe overdekte fietsen- en bromfietsenstalling voor 126 fietsen en 8 bromfietsen en heel de omgeving baadt in verse, groene beplanting. Het bestaande stationsmonument, dat een beetje verloren stond, prijkt nu fier aan de hoofdingang van het perron. In zijn toespraak pleitte burgemeester Theo Schuurmans voor verdere stappen in verband met de spoorlijn:
de elektrificatie ervan en het
doortrekken van de lijn tot in Weert. Elektrificatie moet, zei hij. Een deel van de lijn Antwerpen-Hamont niet elektrificeren hypothekeert de uitbouw van een echt degelijk treinenaanbod voor Noord-Limburg. Wat het doortrekken naar Weert betreft: de vraag leeft volgens de burgemeester aan beide zijden van de grens, alleen lijkt het er op dat men momenteel een beetje naar elkaar zit te kijken.
Frank Thyssen, afdelingschef bij de directie Stations van de NMBS, zei te geloven in de toekomst van Hamont-station. "Zowel de parking als de fietsenstalling zijn zodanig ontworpen dat ze zonder veel problemen kunnen uitgebreid worden."
En toen kon de trein naar Antwerpen vertrekken...