Vanaf dinsdag 17 mei wordt er in het stadhuis met nieuwe openingsuren gewerkt. Burgemeester Theo Schuurmans legt uit: “Tientallen inwoners zakken dagelijks af naar het stadhuis. Allen willen zij zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden. We werken daarom binnenkort meer op afspraak, zodat onze inwoners kunnen langskomen op een moment dat voor hen het beste past. Zo moeten zij ook niet langer in de rij staan, wordt de privacy gegarandeerd en bieden we grenzeloze dienstverlening aan op maat.”
De nieuwe openingsuren hebben onder meer betrekking op de dienst Stadsontwikkeling en de dienst Burgerzaken Algemeen. Zij zullen hoofdzakelijk op afspraak werken, al blijven hun loketten op bepaalde vaste tijdstippen in de week wel vrij toegankelijk. Ook de dienst Burgerzaken Vreemdelingen is betrokken; die werkt vanaf 17 mei uitsluitend op afspraak. “Op afspraak werken is niet alleen voordelig voor de burger, maar biedt ook kansen aan onze eigen medewerkers. Zij krijgen zo immers de tijd om ingewikkelde dossiers grondig voor te bereiden, zodat de eigenlijke afspraak vlot verloopt”, zegt stadssecretaris Theo Veyfeyken.
Ook de onthaaldienst van het stadhuis werkt binnenkort volgens een nieuwe uurregeling. Deze dienst zal in de toekomst vooral functioneren als afhaal- en afgifteloket, waardoor een afspraak hier niet nodig is. Burgers kunnen er bovendien elke dag de hele dag terecht, enkel op vrijdagnamiddag is de dienst gesloten.
Sinds enkele maanden zet de stad ook volop in op digitale dienstverlening. “Via de website van de gemeente vind je alle openingsuren en contactgegevens van onze diensten terug en blijf je bovendien op de hoogte van het laatste nieuws uit onze stad. Aan de hand van verschillende e-formulieren kan je daarenboven allerlei meldingen doen, adreswijzigingen doorgeven, je aanmelden of inschrijven voor verscheidene initiatieven, solliciteren, ... De mogelijkheden zijn talrijk en worden in de toekomst enkel uitgebreid!”, zegt schepen van informatie en ICT Guy Joosten.
De gewijzigde dienstverlening van de stad zal uitvoerig worden gecommuniceerd via diverse media. Bovendien hebben alle inwoners een flyer in de brievenbus gekregen waarin de openingsuren per dienst worden opgesomd.
Recentste nieuws Hamont-Achel