Het plan voor het realiseren van een verbinding voor een reizigerstrein tussen Hamont en Weert is nog lang niet afgeschreven. Dat vernemen we vanuit verschillende bronnen. Die stellen dat de Nederlandse spoorbeheerder ProRail de projectkosten wel fors heeft opgeschroefd door een aantal elementen in te brengen die niet per se noodzakelijk zijn.
Het feit dat de Staatssecretaris over de studie Weert-Hamont een second opinion vraagt EN gaat overleggen met de regio om dan in
het najaar de Tweede Kamer opnieuw in te lichten is een goed teken, zegt oud-burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel. "Want
als ze de studie met 'overdreven kosten' (zoals o.m. de heraanleg van een bocht in Weert in functie van een
hogere inrijsnelheid van het station en een extra perron voor de ontvangst van de Belgische
trein) zonder meer had aanvaard, dan was de zaak wellicht dood”.
De Nederlands-Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus zit op dezelfde lijn. Hij denkt dat het project goedkoper wordt als de paar kilometer spoorlijn op Nederlands grondgebied een Belgische bovenleiding krijgt. De Belgische trein uit Antwerpen kan dan doorrijden naar Weert zonder dat die geschikt gemaakt hoeft te worden voor het Nederlandse spoor. Het betekent wel dat treinen niet verder Nederland in kunnen. ProRail is in de berekeningen uitgegaan van Nederlandse systemen die doorgaand vervoer mogelijk maken en de aanleg van een extra perron. Als het ministerie die dure variant wil, moet het die ook zelf financieren, stelt Mackus.
"Vanuit Nederland is de spoorverbinding interessant omdat die via Hamont zorgt voor een rechtstreekse verbinding met Antwerpen. Voor Belgische reizigers betekent het via Weert een aansluiting op de intercity's naar Eindhoven en Amsterdam. Eerst moeten we duidelijkheid hebben over de kosten bij station Weert. Dan kunnen we verder", aldus gedeputeerde Mackus.
Recentste nieuws Hamont-Achel