Het stadsbestuur gaat aan de slag met het
leegstandsreglement dat op de gemeenteraad van februari 2021 werd goedgekeurd. Omdat het doel net is om zo min mogelijk woningen en gebouwen te moeten registreren in het leegstandsregister, ligt de focus in het begin vooral op
het informeren en sensibiliseren van eigenaars van leegstaande woningen en gebouwen om die panden zo terug op de (huur)markt te krijgen. Dit gebeurt in fases waarbij de meest extreme gevallen – dus de panden die 10 jaar of langer leegstaan – dit jaar eerst worden aangepakt.
Eigenaars van leegstaande woningen of gebouwen ontvangen
eerst een brief waarin de stad hen informeert over het leegstandsreglement en tegelijkertijd polst naar de plannen die men met het pand heeft. Woningen of gebouwen waarvan de eigenaar niet kan aantonen dat deze gedurende een periode van ten minste twaalf opeenvolgende maanden in gebruik zijn overeenkomstig aan de (woon)functie ervan, worden vanaf dan opgenomen in het leegstandsregister. Van zodra een woning of gebouw
gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in dit register, dient de eigenaar hierop jaarlijks een belasting te betalen. Deze belasting wordt iedere twaalf maanden geheven zolang de woning is opgenomen in het leegstandsregister.
In bepaalde gevallen – zoals bij een verblijf in een zorgwoning of ouderenvoorziening – is de belastingplichtige vrijgesteld van belasting. Ook kan er een
vrijstelling verleend worden, bijvoorbeeld voor een grondige renovatie.
Meer weten over het leegstandsreglement? Neem een kijkje op
www.hamont-achel.be/leegstand.