- Infrastructuur en leefbaarheid: Blijven inzetten op goed onderhoud van wegen en infrastructuur, en de realisatie van uitgestelde projecten zoals de bouw van een nieuwe sporthal en nieuwe fietspaden.
Wij stelden de volgende vragen aan PRO Hamont-Achel:
De voorbij zes jaar werden gekenmerkt door veel politiek gekibbel en geruzie. Gaat dit de volgende zes jaar weer zo zijn?
Antwoord PRO:
Er zijn inderdaad veel discussies geweest tussen de verschillende politieke partijen. We mogen niet vergeten dat wat PRO Hamont-Achel heeft meegemaakt (het overlopen van N-VA-schepen Joren Mertens, wat de coalitie in moeilijkheden bracht) niet gering was. Dit heeft wonden geslagen en het vertrouwen beschadigd.
Toch vindt PRO Hamont-Achel dat het politieke gehakketak verloren energie is, die beter kan worden besteed aan beleid dat de burgers ten goede komt. Dat is immers waar het om draait.
PRO Hamont-Achel belooft dan ook alles in het werk te stellen om maximale samenwerking te bereiken, zodat politiek gekibbel tot het verleden behoort. We kiezen resoluut voor Hamont-Achel en haar inwoners. Dit is niet voor niets de slogan voor deze verkiezingen voor PRO.
Zit er nog een fusie aan te komen, en zo ja, met welke gemeente zou dat dan kunnen zijn.
Antwoord PRO:
PRO stelde deze vraag ook tijdens de inspiratiemomenten die we organiseerden in de vier kerkdorpen. Iedereen is het erover eens dat Hamont-Achel te klein is om zelfstandig te overleven. Denk bijvoorbeeld aan de administratieve verplichtingen vanuit de hogere overheden en het personeelstekort bij kleinere gemeentes. Maar is een gemeente van 50.000 inwoners wel groot genoeg? Als we zouden fuseren met Pelt, wat de meest logische keuze lijkt, lopen we het risico als vijfde wiel aan de wagen te eindigen. De kans om te fusioneren hebben we helaas 6 jaar geleden gemist.
In plaats van een fusie pleit PRO voor een groter district, bestaande uit meerdere Noord-Limburgse gemeentes, vergelijkbaar met de welzijnsregio. Dit zou volgens PRO een veel betere oplossing zijn. Het district zou lokale autonomie behouden door middel van districtsraden en zelfs de mogelijkheid om lokale burgemeesters te verkiezen. Zo blijven de eigenheid van de gemeente, zoals straatnamen, het cultureel programma en andere lokale kenmerken, behouden. Volgens PRO ligt de toekomst in dit model, in plaats van in een traditionele fusie.
Er zijn veel regels inzake verkeersveiligheid, lawaai-overlast en dergelijke, maar de perceptie is dat er op die regels te weinig of niet wordt gecontroleerd. Is dat zo, en wat kan daar tegen worden gedaan?
Antwoord PRO:
Ook wij krijgen die vraag regelmatig. Er worden inderdaad veel regels opgelegd, die ook gehandhaafd moeten worden. Daarvoor is politie nodig, maar die is er vaak niet voldoende. PRO pleit ook voor meer blauw op straat, wat echter hogere bijdragen aan de politiezone HANO zou betekenen. Is dat haalbaar? Wil men dat wel? Hoe dan ook, wij zijn voorstander van meer politie op straat, met als taak om toezicht te houden, meer controles uit te voeren en daadkrachtig op te treden.