Wie de website van Team3930 bekijkt kan niet naast hun (retorische?) vraag kijken: Want je bent toch fier op Hamont-Achel? Met een extra vraag 'Beweeg je mee?' Dat kan met de 9 kandidaten op de lijst waarvan Ilse Jaspers de lijsttrekker is. Nog geen twee weken geleden kwam het team samen waarbij ze de toekomstplannen voor hun stad centraal zetten. Die avond draaide om fierheid, betrokkenheid en gezamenlijke ambitie om de stad te versterken en te verbeteren. Waarbij gebouwd wordt aan een toekomst waar ze samen met één stem spreken en waarin iedereen een verschil kan maken. En dit alles met respect voor de geschiedenis, natuur en gemeenschap die Hamont-Achel typeren.
De kernwaarden van Team3930 zijn duidelijk:
- Fierheid
- Veiligheid
- Toegankelijkheid
Dit wil de partij realiseren met een divers team, met mensen die zich vanuit verschillende achtergronden en beroepen inzetten voor de stad. Met twee protagonisten: Ilse Jaspers die al 12 jaar actief is in de gemeentepolitiek, en Erik Schultink, een vastgoedmakelaar die zich inzet om warmte en verbondenheid in de gemeenteraad terug te brengen.
Wij stelden de volgende vragen - namens onze Hamont-Achelse lezers - aan Ilse Jaspers:
De voorbij zes jaar werden gekenmerkt door veel politiek gekibbel en geruzie. Gaat dit de volgende zes jaar weer zo zijn?
Ilse Jaspers: Er komen veel uitdagingen op ons af en het is hoog tijd om samen projecten vlot te realiseren.
Het partijpolitieke en persoonlijke belang heeft al te veel gekost aan onze gemeenschap.
Onze nieuwe naam Team3930 drukt die intentie extra uit: samen met één stem spreken en beleid maken vanuit onze fierheid voor Hamont-Achel.
Zit er nog een fusie aan te komen, en zo ja, met welke gemeente zou dat dan kunnen zijn.
Ilse Jaspers: Samen met de Noord-Limburgse gemeenten onze bestuurskracht versterken, is voor Team3930 belangrijk.
Een verplichte fusie werkt volgens Team3930 niet. Vlaanderen zal trouwens de contouren van mogelijke fusies bepalen.
Doorgedreven samenwerken over de gemeentegrenzen heen is noodzakelijk om de vele uitdagingen die op ons afkomen goed aan te kunnen pakken.
We versterken dan ook maximaal de intergemeentelijke samenwerkingen.
Er zijn veel regels inzake verkeersveiligheid, lawaai-overlast en dergelijke, maar de perceptie is dat er op die regels te weinig of niet wordt gecontroleerd. Is dat zo, en wat kan daar tegen worden gedaan?
Ilse Jaspers: Gelukkig houden heel veel Hamont-Achelaren zich nog wel netjes aan de regels. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Wie fier is op zijn stad, houdt ze mee proper en bezorgt medeburgers geen overlast.
Voor een beleidsmaker is het ook storend dat bepaald negatief gedrag zoals bijv. sluikstorten of te hard rijden door een kleine minderheid hardnekkig blijft gebeuren.
De pakkans vergroten om vaststellingen te doen en hierop snel en gepast reageren met onder andere boetes blijft belangrijk.
Als stad kan je dit maar effectief realiseren als je met de bevoegde instanties zoals politie, GAS-ambtenaren enz. samen én met voldoende werkkracht aan de slag kan gaan.
Regelmatig cijfers publiceren over de vaststellingen en de reacties draagt bij tot een goed gedeeld beeld tussen burgers en beleid.
(Redactie: deze tekst verwoordt de inhoud zoals die op de website en/of andere publicaties van deze partij staat, en houdt geenszins een oordeel in betreffende de inhoud ervan)