In de jongste editie van het Weerter Zakenblad wordt opnieuw een lans gebroken voor een treinverbinding tussen Hamont en Weert. Volgens een senior beleidsadviseur van de gemeente Weert is er voldoende bezetting voor zo'n verbinding, maar moet wel de infrastructuur nog geschikt worden gemaakt en geëlektrificeerd omdat de lijn door natuurgebied loopt. Dat betekent een totale kost van minstens 16 miljoen euro.
Maar dat er belangstelling voor de verbinding is, is zeker. Een voorzichtige raming van een ingenieursbureau verwacht aanvankelijk op het baanvak Weert-Neerpelt ca. 450 reizigers per dag, meer dan gelijkaardige verbindingen. En die 450 kunnen er snel meer worden, gezien de directe verbinding met (het outletcenter van) Roermond en de aansluiting van Vlaanderen op het internationale spoorwegennet via Weert.
Zo zijn er nog wel voordelen. Opvallend in het artikel is alvast dat de IJzeren Rijn niet meer in het verhaal voorkomt. Dat is ook burgemeester Theo Schuurmans opgevallen. "Leuk is dat ons lobbywerk resultaat krijgt: Weert is nu 200% voor de verbinding Weert-Hamont en ontkoppelt deze verbinding aan de goederenverbinding IJzeren Rijn," zegt hij.
Wat er ook van zij: de treinverbinding Hamont-Weert zou de hele regio een enorme boost kunnen geven...
Recentste nieuws Hamont-Achel