Vanmorgen is in de
Achelse Kluis een
nieuw bier gepresenteerd: de "
Passeur". Een (lekker!) witbier van 5,5% dat geschonken wordt in een mooi, nieuw bierglas met daarop de naam en het logo, waarin een grenspaal verwerkt zit. Dat logo is het werk van Peltenaar Kristof Jamers.
De naam "Passeur" is gebaseerd op de ligging van de Achelse Kluis, pal op de landsgrens. Tijdens de eerste Wereldoorlog hielpen zogenaamde
passeurs vluchtelingen over de
grens naar het onbezette Nederland.
De brouwerij gaat op termijn verschillende Passeur-bieren uitbrengen, periodiek
wisselend naargelang het seizoen of de inspiratie van het moment, zei Jan Tormans
(eerste foto onderaan), huidige eigenaar van de Achelse Klujis. De eerste twee smaken zijn
Passeur Wit (alc.vol. 5,5%), een witbier op
basis van tarwe en kruiden, en
Passeur Bitter Blond (IPA stijl, alc.vol. 5,9%). Beide bieren zijn in eerste fase exclusief te proeven in de herberg van de Kluis. Later deze zomer worden de bieren ook in de abdijwinkel
aangeboden, in blikjes van 33cl.
Tormans stelde naar eigen zeggen tot zijn ontzetting vast dat de paters Trappisten geen verkopers in dienst hadden om de Achelse Trappist aan de man te brengen. Het bier was wel op veel plaatsen in de wereld te krijgen, maar dat was te danken aan een verdeler die dat tot zijn specialiteit maakte. Gevolg: 80% van de vroegere Achelse Trappist ging naar het buitenland. Nu gaan er verkopers op pad om het bier ook in vaten aan cafés in België en Nederland te verkopen. De eerste verkoper zette op drie dagen tijd in de regio 100 vaten abdijbier af. Het is de bedoeling om ook de retail te bewerken zodat het bier in warenhuizen te koop gaat zijn. En later wordt het ook in blik verkocht.
Een en ander vergt wel wat investeringen: Tormans kocht tot dusver 60.000 nieuwe bierbakken, 80.000 bierglazen en ikweetniethoeveel vaten. Een drukker is begonnen met het drukken van alvast 40.000 Passeur-etiketten. Het succes van het Achelse bier heeft ook tot gevolg dat er weer geïnvesteerd zal worden in de brouwerij zelf. Nu kan die per maand 80.000 liter brouwen. Het is de bedoeling die hoeveelheid nog op te drijven en er nog wat brouwketels bij te zetten.
Nog een gevolg van het abdij-overnamenieuws dat wereldwijd verspreid werd: Paramount Pictures en een Frans filmproductiehuis hebben belangstelling getoond om films op te nemen in de oude abdijgebouwen. "Of het iets wordt weet ik nog niet," zei Tormans. "Die Amerikanen hadden het nieuws op CNN gezien..."