Met het doortrekken van de treinverbinding naar Weert is het zoals met de reactivering van de IJzeren Rijn, de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Neerpelt en het op twee sporen brengen van dezelfde spoorlijn: er wordt veel over gebabbeld, vaak jarenlang, er worden vanuit het publiek acties opgezet om die infrastructuurwerken gerealiseerd te krijgen, en uiteindelijk gebeurt er niets. Want Noord-Limburg ligt voor de NMBS in een uithoek, er wonen geen leden van de raad van bestuur of politieke zwaargewichten, dus waarom er energie en geld verspillen? Nog een geluk dat Theo Schuurmans de lijn Neerpelt-Hamont binnengehaald heeft.
Vanmorgen was het niet anders in het station van Weert, waar een petitie met ruim 3300 handtekeningen voor de verbinding met Weert werden overhandigd aan vertegenwoordigers van de Belgische en de Nederlandse Spoorwegen. Wethouder Van Eersel van Weert: “Je kunt nu op slechts twee plaatsen via het spoor
de grens over: in Roosendaal en in Maastricht. Het is toch een
buitenkans om de lijn die er al ligt tussen Weert en België, ook te gaan
gebruiken? Er zijn geen torenhoge kosten en langdurige procedures nodig
om de lijn te activeren. Alleen de wil en bereidheid van alle betrokken
partijen. De verbinding is goed voor de economie, het bedrijfsleven en
de bereikbaarheid.”
Daarmee was de vinger op de wonde gelegd: de wil en de bereidheid van alle betrokken partijen. En aan die wil en bereidheid wil het nogal eens ontbreken. Lees de reactie van Mireille Van Balen, NMBS-regiodirecteur in Antwerpen: “Op korte termijn is dit (het doortrekken van de lijn - red.) niet haalbaar. We
bekijken wat mogelijk is binnen de budgetten en begrijpen de vraag van
de burgers. We zullen met de Nederlandse Spoorwegen contact houden over
dit dossier.”
Und damit war die Sache erledigt. (PP)
Recentste nieuws Hamont-Achel