Woensdag 11 februari 2009
Een alternatief tracé voor de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland, is mogelijk te vroeg afgeschreven. Dat zei de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings vandaag in de Tweede Kamer. De Duitse autoriteiten zijn alsnog positief over een tracé langs de snelweg A52, dat ze in november nog afschoten. Toen was Nederland bereid om 100 miljoen extra op tafel te leggen voor dat alternatieve tracé, maar Duitsland en België vonden dit onvoldoende. Eurlings sloot daarop een akkoord met België en Duitsland om de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied aan te leggen via het historische tracé langs Roermond en via een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg, achter Roermond.
Maar nu blijkt dat de Duitsers toch bereid zijn, voor dat alternatief geld op tafel te leggen als ook België daartoe bereid is. Reden is dat het alternatief tot meer goederenvervoer leidt en minder overlast geeft. Eurlings heeft dat vandaag in Brussel gezegd aan staatssecretaris Etienne Schouppe (Mobiliteit). Die zou de boodschap overbrengen aan minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere. De woordvoerder van Schouppe liet vanavond alvast weten dat België bij zijn standpunt blijft "dat de IJzeren Rijn binnen de vooropgestelde tijdstippen (moet) gerealiseerd zijn en er geen meerkosten voor België (mogen) veroorzaakt worden."
In de Nederlandse Tweede Kamer was er vandaag overigens felle kritiek op het
akkoord van november.