Woensdag 27 november 2013
Voor minister van overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) hoeft de IJzeren Rijn niet uit de mottenballen worden gehaald, dat is bekend. Een jaar geleden antwoordde hij op een vraag in die richting schamper dat er "al een treinverbinding met Nederlands-Limburg is: die vanuit Luik..." En nu stelde volksvertegenwoordiger Peter Vanvelthoven (sp-a) vast dat de minister in dat dossier opnieuw in gebreke is gebleven.
Meer dan twee jaar geleden al, tijdens het ministerieel overleg België-Nederland op 4 juli 2011, werd een akkoord gesloten omtrent het historisch tracé als definitief tracé van de IJzeren Rijn. Tevens werd toen daarbij de opdracht gegeven aan de administratie van beide landen om tegen 1 november 2011 een ontwerp te maken over de verdeling van kosten tussen beide landen voor de ingebruikneming op Nederlands grondgebied.
Inmiddels is dit Memorandum, waarin de concrete beleidsafspraken tussen beide landen zijn opgenomen, sedert eind 2012 klaar.
Begin januari van dit jaar bevestigde staatssecretaris Wathelet in het parlement dat het ontwerp van Memorandum van Overeenstemming klaar is voor overzending aan de bevoegde Nederlandse minister, na akkoord van de Ministerraad.
In mei nog stelde het parlement vast dat de staatssecretaris dit kant-en-klare dossier nog altijd niet aan de Ministerraad had voorgelegd.
Op 17 juli beloofde minister Labille in het parlement dat het Memorandum van Overeenstemming twee dagen later aan de ministerraad zou worden voorgelegd.
Gisteren heeft Peter Vanvelthoven tot zijn verbazing moeten vernemen dat minister Labille, ondanks zijn eerdere formele belofte, tot op vandaag het dossier nog steeds niet voor beslissing heeft voorgelegd aan de Ministerraad. De Lommelse volksvertegenwoordiger vindt "dergelijke apathische houding van een minister onbegrijpelijk en uitermate betreurenswaardig”.
We vrezen dat de minister daar geen enkel probleem mee heeft en de rest van de federale regering al evenmin... (red.)