De provincie Limburg en de zeven Kolenspoorgemeenten gaven vandaag het publieke startschot voor het Kolenspoor. Dat wordt een unieke fietssnelweg van 70 kilometer lang over de oude treinsporen tussen de Limburgse mijnen. De
fietssnelweg F75 wordt een plek om ongestoord te fietsen langs erfgoed, topnatuur en innovatieve hotspots.
Het Kolenspoor was tot lang in de 20ste eeuw de slagader van de Limburgse mijnregio. Het treinspoor vervoerde arbeiders, materialen en steenkool tussen de mijnsites van Beringen tot Maasmechelen. Sinds de laatste treinrit liggen de sporen er ongebruikt bij. Maar daar komt nu verandering in.
Gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors legt uit: “Eind 2020 kocht het provinciebestuur een belangrijk stuk van de Kolenspoorbedding over van de NMBS. We willen van het Kolenspoor opnieuw een echte slagader maken. Sinds de sluiting van de mijnen is onze provincie helemaal veranderd. Vroeger waren we koplopers in steenkool, nu zijn we dat in design, groene energie, natuur en gezelligheid. De mijnsites zijn nu echte toplocaties waar volop gewerkt wordt aan het Limburg van morgen. Die willen we opnieuw met elkaar verbinden. Maar dan met fietsen in plaats van treinen. We zetten in op een gebiedsgerichte samenwerking met de zeven Kolenspoorgemeenten: As, Beringen, Genk, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Maasmechelen en Zonhoven".
Op 20 september leverde de provincie de omgevingsvergunning af voor de uitbouw van de missing link tussen Genk en As, waarbij ook een reeks ecologische maatregelen werd opgenomen. De totale investering voor dit segment wordt geraamd op meer dan 13 miljoen euro.
De plannen voor de fietssnelweg waren er al langer, nu is het echte startschot gegeven. Gedeputeerden Inge Moors en Bert Lambrechts en de burgemeesters zetten hun handtekening om hun engagement om samen te werken en hun ambities te bevestigen. En die ambities zijn hoog.
Gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts (N-VA) licht toe: “Het nieuwe Kolenspoor wordt uitgewerkt op drie sporen. Het wordt ten eerste een innovatief mobiliteitsnetwerk. De F75 wordt een snelle fietsverbinding tussen de gemeenten en hun trekpleisters. De bedoeling is ook om in een volgende fase een locatie te voorzien waar nieuwe ontwikkelingen in duurzame mobiliteit praktisch kunnen worden uitgetest. Ten tweede wordt het een groen-economisch netwerk. Dat betekent dat we volop inzetten op het versterken van de natuur rond het Kolenspoor. En tot slot wordt het een ruimte om te ontmoeten en te beleven in de omgeving van ons Limburgse mijnerfgoed.”
De aankondiging van het Kolenspoor betekent ook de start van een grote publiekscampagne. Gedeputeerde Moors: “Het Kolenspoor wordt meer dan een gewoon fietspad. De Limburgers moeten dat weten. Alle informatie is terug te vinden op één centrale website: www.kolenspoor.be. Als straks ook de andere segmenten van het tracé Kolenspoor worden aangepakt en verbonden, creëren we een innovatieve duurzame corridor voor dit deel van Limburg: op vlak van mobiliteit, natuurontwikkeling en door het verbinden en versterken van onze economische groeipolen, de voormalige mijnsites.”