Het 
Mariaziekenhuis heeft sinds vandaag zijn eerste 
NIAZ-kwaliteitslabel op
 zak. Dat label houdt in dat het ziekenhuis op onpartijdige wijze 
aantoont dat het hoogstaande kwalitatieve zorg biedt in een cultuur van 
continue verbetering. Aan het label ging een grondige en diepgaande 
kwaliteitsaudit vooraf: het ziekenhuis werd tot in de puntjes 
doorgelicht, en het hele team is dan ook supertrots op de score van 96%.
In november beoordeelde een team van 8 deskundigen van de externe, onafhankelijke organisatie NIAZ
 (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) het
 ziekenhuis gedurende vier dagen. Dat deden ze aan de hand van meer dan 
2000 criteria over alle facetten van kwaliteitsvolle zorg, zoals de 
planning en uitvoering van onderzoeken en behandelingen, de toepassing 
van de patiëntenrechten, de veiligheid van apparatuur, handhygiëne… maar
 ook over goed bestuur en leiderschap, de veiligheid voor medewerkers, 
het HR-beleid, of het ziekenhuis in staat is om adequaat te reageren bij
 het optreden van een ramp, en nog veel mee Iedereen die een rol speelt 
in de processen kon bevraagd worden, ook de patiënten en huisartsen. 
Op de foto: Kees Van Dun, directeur NIAZ (l.) en
prof. dr. Bernard Himpens, directeur van het Mariaziekenhuis.