De overschakeling op het winteruur is het begin van een
risicovolle periode in het verkeer.
Vooral voetgangers lopen dan meer risico op een ongeval. Van oktober tot november stijgt het aantal zware ongevallen tijdens de avondspits met
53 procent, van oktober tot december met zelfs
84 procent.Ook de ernst van de ongevallen met voetgangers stijgt na de uurverandering:
+180 procent. Meestal gaat het om ongevallen met een voetganger en een auto op een kruispunt. Nochtans kunnen zowel voetgangers als automobilisten de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.
Een auto aan 50km/u heeft op een droog wegdek 26m nodig om te stoppen; op een nat wegdek 33m. Tijdig stoppen voor een voetganger in donkere kledij die plots oversteekt, is dan zo goed als onmogelijk. Een reflecterende armband, een jas of schoenen met reflecterende stroken zijn eenvoudige manieren om op te vallen en goed zichtbaar te zijn in het verkeer. Zo maken voetgangers zich beter van ver zichtbaar waardoor bestuurders nog voldoende afstand hebben om te kunnen stoppen. Voetgangers die donker gekleed zijn, zijn daarentegen veel minder zichtbaar voor automobilisten. Voetgangers met reflecterende stroken zijn bijvoorbeeld al op 150m zichtbaar.
Ook automobilisten kunnen hun rijgedrag aanpassen aan de verslechterde zichtbaarheid door steeds voorrang te geven aan de voetgangers, te vertragen aan zebrapaden en zeker niet in te halen als ze een oversteekplaats naderen. Ook kunnen ze hun zichtbaarheid verbeteren door onder meer te zorgen voor propere voorruiten, goed werkende ruitenwissers, ontwasemingssysteem en autolampen.