"Onze inkt over de Limburgse mobiliteitskwesties is nog niet helemaal opgedroogd of we vernemen vandaag weer nieuws over de mobiliteitsplannen van de Vlaamse regering. Er lijkt hoop te zijn voor de woestijn die Limburg dreigt te worden op vlak van openbaar vervoer en meer specifiek het spoorwegnet", meldt VOKA Limburg vandaag.
Vlak voor de paasvakantie besliste de federale regering dat ze 1 miljard euro zal lenen voor investeringen in spoorinfrastructuur. Een groot deel van dit bedrag zou naar de financiering van het Gewestelijk Expresnetwerk rond Brussel gaan. Aangezien er met een verdeelsleutel tussen Vlaanderen (60%) en Wallonië (40%) zou worden gewerkt, blijft er volgens minister van Mobiliteit François Bellot nog 368 miljoen euro over voor andere Vlaamse spoorprojecten.
De Vlaamse regering heeft een lijst van 11 prioriteiten waar verbeteringen van de spoorverbindingen mogelijk zijn. Kanshebbers op effectieve realisatie zijn de elektrificatie van lijn 19 tussen Mol en Hamont-Achel en de activering van lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt. Eind april zou er een beslissing vallen over de investeringen.