Sinds 16 oktober 2017 werken het parket van Limburg en politiezone CARMA samen onder een dak. Het gaat om een
piloot- en proefproject waarbij integraal, onmiddellijk en rechtstreeks contact tussen parket en politie voor een efficiëntere en snellere behandeling van dossiers moet zorgen. Op die manier wil men het gevoel van straffeloosheid verminderen en een sterk signaal geven aan slachtoffers, verdachten en samenleving.
Ook de Justitiehuizen van Hasselt en Tongeren engageren zich voor een geïntegreerde werking vanuit het politiecommissariaat.
Sinds midden oktober is een parketmagistraat aanwezig in het hoofdcommissariaat in Genk. Op die manier is de magistraat op weekdagen en tijdens de kantooruren beschikbaar voor onmiddellijk overleg. Beide partners willen uittesten of het fysiek samenwerken onder één dak bepaalde processen kan vereenvoudigen en beslissingen kan versnellen. Bij kennisgeving van nieuwe feiten behorende tot de LOKA-materie (lokale korte afhandeling) kan de magistraat onmiddellijk beslissingen nemen of het dossier verder oriënteren en tot een snelle afhandeling komen. Er wordt naar gestreefd om voor elk dossier binnen de maand tot een eindbeslissing te komen.
Naast het sneller en efficiënter werken, heeft de nieuwe aanpak ook voordelen voor de betrokken partijen. Zo wordt voor slachtoffers een hogere en snellere kans op schadebemiddeling beoogd en een hogere gevolgverlening, met straffen en maatregelen op maat van de dader. De integrale werking kan daarnaast ook ten goede komen van de lokale gemeenschap.
Bij onze noorderburen is de geïntegreerde werking van het Openbaar Ministerie, politie en hulpverlening al langer een feit. In Vlaanderen, en voor zover bekend ook in België, gaat het om een pilootproject. Na een proefperiode zal de nieuwe aanpak geëvalueerd worden
Kort op de bal
De politie legt dagelijks heel wat zaken, vragen en resultaten voor aan het parket. Dit kan gaan over het telefonisch bespreken van feiten, schriftelijk overmaken van PV’s, wachten op feedback en bijkomende schriftelijke opdrachten. Door hun aanwezigheid in het commissariaat kunnen de magistraten meteen inspelen op feiten die zich voordoen, rechtstreeks sturing of opdrachten geven en knopen doorhakken. Ze kunnen bovendien via een toegang tot de politiedatabank de gebeurtenissen ‘live’ mee volgen.
Als het parket sneller richting kan geven aan een dossier, kan de politie ook haar onderzoekscapaciteit efficiënter inzetten en verdelen. In combinatie met de administratie die wegvalt, levert dit voor beide partijen een mooie tijdswinst op. Kort op de bal spelen is vooral een groot voordeel in de behandeling van eerstelijnsdossiers van de interventiedienst. Toch kan deze directe en persoonlijke aanpak ook voor lopende zaken, hoofdzakelijk in onderzoek bij de recherche, voor een vlottere afhandeling zorgen.
Door snel een sterk signaal te geven aan slachtoffers, verdachten en samenleving kan het vertrouwen in justitie hersteld worden. Wat slachtoffers betreft wordt hoofdzakelijk gestreefd naar herstel van schade, waar ze door de nieuwe aanpak sneller en meer kans op maken. Ze zien hun dossier ook vlotter afgehandeld worden en krijgen sneller feedback. Zo konden bijvoorbeeld lek gestoken banden of een beschadigde automaat sneller vergoed worden. De schaderegeling wordt mee in overweging genomen bij het nemen van een eindbeslissing in het dossier. De verdachte kan eveneens sneller geïnformeerd worden over de beslissing van het parket en het verder verloop.
Lokale integrale veiligheid
Niet enkel de gerechtelijke, ook de bestuurlijke overheid en de burger kunnen voordeel halen uit een lik-op-stukbeleid. De lokale veiligheid heeft immers baat bij een onmiddellijke en integrale aanpak van bepaalde lokale incidenten of fenomenen. Men kan meteen prioriteiten stellen, samen de omstandigheden in kaart brengen en onmiddellijk de aanpak van een dossier of onderzoek bepalen. Een korte en persoonlijke lijn zal ook hier het onderling overleg bevorderen.
Justitiehuis
Vanaf januari 2018 zijn de Justitiehuizen van Hasselt en Tongeren twee halve dagen per week aanwezig in het hoofdcommissariaat in Genk. In deze samenwerking tussen parket, politie en justitiehuis wordt gestreefd naar maatwerk, zowel voor slachtoffers als verdachten. De opdracht van het Justitiehuis in het commissariaat bestaat uit het uittekenen van voorwaarden en dienstverlening, het informeren van betrokkenen bij een gerechtelijke procedure, het informeren van betrokken overheden en schadebemiddeling tussen slachtoffers en verdachten.
Tussentijdse resultaten
Tussen 16 oktober en 31 december 2017 zijn 490 dossiers via de nieuwe werkwijze behandeld. Na enkele testmaanden komen de eerste plus –en knelpunten aan de oppervlakte. Sterktes van het project zijn zoals verwacht het rechtstreeks contact, de vlottere afhandeling en de verminderde heen-en-weerbewegingen van dossiers. Zowel politie als parket ervaren dit als een positieve evolutie. Een knelpunt in het verhaal is dat de computersystemen van politie en parket niet rechtstreeks met elkaar gelinkt zijn.