Dat Limburg anders is dan de andere provincies, is in menig Vlaams dossier al naar voor gekomen. Die Limburgse eigenheid is niet uit het niets ontstaan. Het is diep geworteld in het verleden. Jongeren kennen dat verleden onvoldoende en daar wil de provincie wat aandoen.
Gedeputeerde van Toerisme en Erfgoed Igor Philtjens: “De kennis van en het bewustzijn over het Limburgs verleden bij jongeren versterken is belangrijk. Dat inzicht in de ontwikkelingsbiografie van onze provincie maakt van onze jongeren, bewuste Limburgers die geloven in de kracht van Limburg. En hierdoor gaan ze zich ook veel sneller identificeren met Limburg en willen ze bijdragen aan de Limburgse socio-economische ontwikkeling. Op die manier worden het verleden en ons erfgoed een opstap naar de toekomst.”
Na het succes van de publicatie ‘Limburg in 9 vragen’, lanceert gedeputeerde Igor Philtjens nu een bijhorende
nieuwe website en animatiefilmpjes. Ideaal om leerlingen van het secundair onderwijs in de geschiedenis van hun provincie te laten duiken. Bij de uitwerking ervan is veel aandacht besteed aan de leefwereld van onze jongeren.
“Te vaak ontbreekt Limburg in de geschiedenisboeken. Nochtans valt er onze jongeren ontzettend veel te vertellen over het ontstaan en het verleden van onze provincie”, vertelt gedeputeerde Philtjens. “De impact van de mijnindustrie, het graafschap Loon, de Ferrariskaart, … een groot deel van de jeugd heeft er misschien nog nooit over gehoord. Samen met het PCCE brengen we daar heel graag en op boeiende wijze verandering in. In het verlengde van het educatieve pakket ‘Limburg in 9 vragen’, lanceren we nu nieuw lesmateriaal zoals animatiefilmpjes en een nieuwe website om de leemtes in die geschiedenisboeken te helpen opvullen. En dat specifiek voor leerlingen van het secundair onderwijs.” Meer info
via deze link.