Door de aanhoudende hitte gaat de
afvalophaling in Lommel 1 vandaag (vrijdag 26 juni) niet door. Dat heeft Limburg.net donderdagavond laat bekendgemaakt, nadat onderaannemer
Renewi om 21.26 uur liet weten dat de hoofddirectie in Nederland had beslist om in alle gebieden waar
code rood geldt geen inzamelingen uit te voeren.
Daardoor vallen verschillende ophaalrondes in Limburg weg, waaronder die in Lommel 1.
Het gaat om de ophaling van huisvuil, pmd, keukenafval, textiel en tuinafval.
Limburg.net laat weten ontgoocheld te zijn over de eenzijdige beslissing van Renewi. Samen met de onderaannemer wordt gewerkt aan inhaalrondes, die zo snel mogelijk zullen worden georganiseerd. Zodra daar meer duidelijkheid over is, zal Limburg.net hierover communiceren.
De afvalintercommunale biedt ook haar excuses aan voor de erg laattijdige communicatie en de hinder die dit veroorzaakt, zeker gezien de uitzonderlijke hitte.
Huis van de Stad laat weten dat wie dat kan of wenst, de zakken vandaag nog tot 12u30 naar het recyclagepark kan brengen. Morgen kan dat ook tussen 7 en 12u30. UPDATE Limburg.net laat weten dat de inhaalronde morgen zal plaatsvinden, dus op zaterdag 27 juni!
Gemeenteraad
Tijdens de gemeenteraad werd de vertegenwoordiging van Stad Lommel op de algemene vergadering van
Cipal, die vandaag (25 juni) plaats vindt, besproken. Schepen
Loucka Vreys kreeg de opdracht om de stad te vertegenwoordigen en de agendapunten goed te keuren, maar dat leidde tot een inhoudelijk debat.
Raadslid Kris Verduyckt (Vooruit) uitte opnieuw zijn bezorgdheid over de financiële koers van de intercommunale. Hij wees erop dat Cipal na de verkoop van een deel van zijn activiteiten over zeer grote financiële reserves beschikt. "De activa zijn gestegen van 60,8 miljoen naar 142 miljoen euro en de liquide middelen van 27 miljoen naar 108 miljoen euro", stelde hij. Volgens Verduyckt is het belangrijk dat de aangesloten gemeenten inspraak krijgen in de manier waarop die middelen worden ingezet.
Hij vroeg daarom dat de vertegenwoordiger van Lommel op de algemene vergadering drie concrete vragen zou stellen: wat het plan is met de beschikbare middelen en hoe die ten goede zullen komen aan de aangesloten gemeenten, op basis van welk mandaat investeringen en participaties worden aangegaan die niet rechtstreeks verband houden met de kerntaak van Cipal, en hoe de vennoten in de toekomst betrokken zullen worden bij dergelijke beslissingen.
Burgemeester Bob Nijs noemde die vragen "valabel" en stelde voor om ze na de gemeenteraad samen verder uit te werken, zodat ze namens de stad op de algemene vergadering konden worden voorgelegd. Hij beloofde ook dat de vertegenwoordigers nadien zouden terugkoppelen over de antwoorden.
Raadslid Jaak Theuws wees erop dat tijdens een voorbereidende vergadering op 15 juni al uitvoerig uitleg was gegeven. Daarbij kwam onder meer de aanzienlijke pensioenverplichting voor de statutaire personeelsleden aan bod, goed voor ongeveer 50 miljoen euro. Volgens hem stelde de toelichting hem grotendeels gerust, al vond hij het eveneens zinvol om bijkomende vragen te stellen.
Verduyckt erkende dat de pensioenlast een belangrijk aandachtspunt is, maar benadrukte dat er daarnaast nog veel meer middelen binnen Cipal aanwezig zijn en dat daarover voldoende transparantie moet bestaan.
Het agendapunt werd uiteindelijk goedgekeurd met 29 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Door de aanhoudende hitte starten de ophaalploegen van Limburg.net op
vrijdag 26 juni uitzonderlijk al om 5 uur 's morgens, een uur vroeger dan gebruikelijk.
Voor Lommel geldt deze aangepaste regeling voor
kalender 1. Inwoners wordt gevraagd hun afval uiterlijk om 5 uur buiten te zetten op de dag van de ophaling, of het al de avond voordien aan te bieden.
Met deze maatregel wil Limburg.net de ophalers zoveel mogelijk beschermen tegen de extreme temperaturen die voor vrijdag worden voorspeld. (Stad Lommel)
Ook deze zomer zullen opnieuw
beiaardklanken boven Lommel weerklinken. Naast de vertrouwde wekelijkse
namiddagconcerten op woensdagen organiseert Stad Lommel in juli ook
drie bijzondere avondconcerten. Het programma biedt een gevarieerde mix van romantische muziek, musicalnummers, filmmuziek en klassieke meesterwerken.
Tijdens de maanden juli en augustus zorgen de wekelijkse beiaardconcerten op woensdagnamiddag voor een muzikale noot in het stadscentrum. Op het programma staan uiteenlopende genres, van klassieke werken en volksliedjes tot Vlaamse klassiekers en hedendaagse popmuziek.
De reeks avondconcerten start op 1 juli met Passie en Romantiek, gebracht door Serafima Yavarouskaya en Julia Toumassian. Op 15 juli brengt Kayla Gunderson een verrassend programma met muziek uit de populaire musical Wicked. Op 29 juli sluit Twan Bearda de concertreeks af met Capriccio Espagnol, een muzikale reis door de geschiedenis van de klassieke muziek, van de barok tot moderne filmmuziek.
Na elk avondconcert kunnen bezoekers bovendien de kerktoren beklimmen om de beiaard van dichtbij te ontdekken.
Schepen van Cultuur Peter Vanderkrieken benadrukt het belang van de concertreeks: "De beiaard is een uniek instrument dat letterlijk en figuurlijk boven de stad uitstijgt. Met deze concertreeks willen we inwoners en bezoekers op een laagdrempelige manier laten genieten van muziek en de beiaardtraditie in Lommel in de kijker zetten."
Gemeenteraad
De gemeenteraad van Lommel leek gisterenavond af te stevenen op een zitting die pas ruim na middernacht zou eindigen. Alleen al over de eerste vijf agendapunten werd bijna twee uur gedebatteerd. Het ging daarbij uitsluitend nog om de agenda van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De discussie draaide vooral rond de jaarrekening 2025. Schepen Sofie Mertens lichtte toe dat het verschil van 10 miljoen euro dat na een controle door het Agentschap Binnenlands Bestuur aan het licht was gekomen, inmiddels zou zijn teruggebracht tot 1,8 miljoen euro.
Die uitleg kon de fractie Samen Vooruit niet overtuigen. Raadslid Rita Phlippo formuleerde in een overzicht van zeven punten haar bezwaren bij de toelichting. Schepen Mertens ging vervolgens punt voor punt in op die opmerkingen, waarna Phlippo op haar beurt de antwoorden weer betwistte. Ze besloot dat het volgens haar duidelijk was dat bestuur en oppositie op een andere golflengte zaten en dat er "ofwel nu gelogen wordt, ofwel eerder gelogen werd".
De 31 punten van de daaropvolgende gemeenteraad werden daarna gelukkig in een veel hoger tempo afgewerkt. Dat was geen overbodige luxe, want in de raadszaal was het ondertussen bijzonder warm geworden.
Na de behandeling van drie mondelinge vragen viel met de tussenkomst van raadslid Elly Van Brabant iets na 23 uur het doek over de gemeenteraad van juni. Meteen betekende dat ook het slotakkoord van een dossier dat de voorbije weken regelmatig aan bod kwam: Beeldig Lommel.
De volgende dagen berichten we uitgebreider over de belangrijkste items.
Meer foto'sDe uitzonderlijke hitte heeft ook gevolgen voor de woensdagmarkt in Lommel. Stad Lommel laat weten dat de meeste marktkramers vandaag, woensdag 24 juni, niet aanwezig zullen zijn vanwege de hoge temperaturen.
Enkele standhouders hebben hun komst wel bevestigd. Bezoekers kunnen terecht voor bloemen, soep en bouillon en dames- en herentextiel.
De stad hoopt dat de marktkramers volgende week opnieuw voltallig aanwezig kunnen zijn en dat de markt dan onder normale omstandigheden kan plaatsvinden. (Stad Lommel)
Op zondag 30 augustus krijgen de jongste sporters opnieuw een hoofdrol tijdens de BoslandTrail. Dankzij een
samenwerking tussen Stad Lommel en de organisatie van BoslandTrail kunnen alle Lommelse kinderen gratis deelnemen aan de Center Parcs De Vossemeren BoslandTrail Kidsrun.
De BoslandTrail groeide de voorbije jaren uit tot een van de grootste trail- en wandelevenementen van Vlaanderen. Tijdens het laatste weekend van augustus trekken duizenden wandelaars en trailrunners naar Lommel om de natuur van Bosland te ontdekken. De verschillende parcoursen leiden deelnemers door bossen, heidegebieden en de Lommelse Sahara.
(…)
Het hele nieuwsberichtVoetbal
Lommel SK heeft Rubin Seigers aangesteld als
nieuwe teammanager van de A-kern. De Limburgse verdediger zet daarmee een punt achter zijn carrière als profvoetballer en begint meteen aan een nieuwe uitdaging binnen de club.
Seigers en Lommel SK bereikten een akkoord waardoor hij voortaan de schakel wordt tussen spelersgroep, technische staf en cluborganisatie. Hij volgt Carla Mota-Sanchez op, die na vier jaar afscheid neemt van de club.
Naast zijn nieuwe functie blijft Seigers ook actief binnen het sportieve project van Lommel SK. Hij zal aansluiten bij Jong Lommel, waar hij als ervaren speler jonge talenten zal begeleiden in hun ontwikkeling.
Sportief directeur Jeffrey van As is tevreden met de aanstelling. “Rubin heeft zich het afgelopen jaar onderscheiden als een echte professional en iemand die de waarden van onze club perfect uitdraagt. We zijn dan ook erg blij dat hij binnen de club actief blijft,” klinkt het. Tegelijk bedankt hij ook Carla Mota-Sanchez voor haar inzet achter de schermen tijdens de voorbije vier seizoenen.
Ook Seigers zelf kijkt uit naar zijn nieuwe rol. “Het was geen gemakkelijke beslissing om te stoppen als profvoetballer, maar ik ben ontzettend blij dat ik bij Lommel SK kan blijven. Deze club voelt als thuis en ik kijk ernaar uit om in een andere rol mijn steentje bij te dragen. Daarnaast vind ik het mooi dat ik ook bij Jong Lommel mijn ervaring kan doorgeven aan jonge spelers die aan het begin van hun carrière staan.” (Lommel SK)
Stad Lommel heeft
twee nieuwe werkhallen in gebruik genomen in
Park De Soeverein en aan de
begraafplaats van het Centrum. Met de nieuwe infrastructuur krijgen de medewerkers van Stadswerken meer ruimte om voertuigen, machines en materiaal veilig en ordelijk te stallen. Dat moet de dagelijkse werking efficiënter maken en bijdragen aan een kwalitatief onderhoud van de publieke ruimte.
De werkhal in Park De Soeverein heeft een oppervlakte van 360 vierkante meter en vervangt de vroegere opslagruimte aan het oude zwembad en de voormalige tenniskantine. Nadat die gebouwen werden afgebroken, moest het materiaal tijdelijk in containers worden opgeslagen. Ook aan de centrale begraafplaats drong een vernieuwing zich op. Daar vervangt een nieuwe hal van 225 vierkante meter de verouderde opslagruimte.
Beide gebouwen werden opgetrokken als moderne staalconstructies en bieden voldoende ruimte voor het veilig onderbrengen van voertuigen, machines en werkmateriaal. Daardoor zijn materialen beter beschermd tegen weersinvloeden, blijven de werkterreinen ordelijker en kunnen de medewerkers veiliger en efficiënter werken.
Tijdens de officiële ingebruikname verwees schepen van Stadswerken en Publieke Ruimte Medard Verstraeten naar het lange traject dat aan de realisatie voorafging. Na de afbraak van het oude zwembad en de tenniskantine moesten de medewerkers jarenlang gebruikmaken van tijdelijke containers. Ook aan de begraafplaats was de bestaande infrastructuur sterk verouderd. "Met deze twee nieuwe hallen komt er een einde aan een hobbelig parcours. Onze groenarbeiders leveren elke dag fantastisch werk en verdienen moderne en veilige werkomstandigheden", aldus Verstraeten.
Burgemeester Bob Nijs benadrukte het belang van beide locaties voor de stad. Zowel Park De Soeverein als de centrale begraafplaats behoren volgens hem tot de visitekaartjes van Lommel. "De Soeverein is een unieke recreatieve en sportieve zone waar veel bezoekers van onder de indruk zijn. Ook onze begraafplaats wordt vaak geprezen voor haar verzorgde uitstraling. Dat is het resultaat van het dagelijkse werk van onze medewerkers. Investeren in goede infrastructuur voor onze stadsdiensten is daarom ook investeren in een nette, aangename en leefbare stad."
De burgemeester sloot af met een woord van waardering voor de medewerkers van Stadswerken en de groenploegen, die volgens hem elke dag mee het verschil maken voor alle Lommelaren.
Meer foto'sVanaf 1 september 2026 neemt Stad Lommel de organisatie van de
buitenschoolse opvang op de Lommelse basisscholen
in eigen beheer. Om ouders hierover te informeren, werden al twee infomomenten georganiseerd: een online infosessie en een bijeenkomst in De Soeverein.
Wie deze infosessies gemist heeft, krijgt nog één kans om zich te laten informeren. Op woensdag 24 juni om 19 uur vindt in De Soeverein een laatste infomoment plaats. Tijdens de sessie krijgen ouders uitleg over de nieuwe opvangwerking, de inschrijvingsprocedure voor hun kinderen en het gebruik van het platform I-Active.
Deelname is gratis, maar
vooraf inschrijven is verplicht. Ouders die gebruikmaken van de voor- of naschoolse opvang doen er goed aan deze infosessie bij te wonen, zodat ze volledig op de hoogte zijn van de veranderingen die vanaf september ingaan. Meer informatie en inschrijven kan via de website van Stad Lommel.
(Stad Lommel)De politie voerde het voorbije weekend alcohol- en drugscontroles uit op verschillende locaties binnen de zone. In totaal werden
320 bestuurders gecontroleerd.
In Leopoldsburg, op de Hamsesteenweg, werden 104 samplingtesten afgenomen. Geen enkele bestuurder blies positief op alcohol. Wel legde één bestuurder een positieve speekseltest voor drugs af. Zijn rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Daarnaast werd een proces-verbaal opgesteld voor drugsbezit. Een andere bestuurder kreeg een proces-verbaal omdat zijn voertuig als lichte vracht was ingeschreven, terwijl de achterbank opnieuw was geplaatst.
Op de Lozenweg in Hamont-Achel werden 114 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie. Eén bestuurder kreeg het resultaat SAFE, twee anderen bliezen POSITIEF. Hun rijbewijs werd onmiddellijk voor vijftien dagen ingetrokken. Van één van de betrokken voertuigen bleek de verzekering niet in orde, waarna het werd getakeld.
In Lommel werden op de N769 nog eens 102 bestuurders gecontroleerd. Drie samplingtesten gaven een positieve detectie, maar de daaropvolgende ademtesten resulteerden telkens in een SAFE-resultaat.
Over alle controles heen werden dus slechts enkele overtredingen vastgesteld, wat erop wijst dat het merendeel van de gecontroleerde bestuurders nuchter achter het stuur zat. (Politiezone Noord-Limburg)
Met het oog op de voorbereiding op het nieuwe seizoen in de hoogste afdeling heeft Lommel SK duidelijkheid gegeven over een aantal aflopende contracten en huurperiodes.
Vier spelers verlaten deze zomer de club. Zo keert Robin van Duiven terug naar zijn moederclub en trekt hij naar de Spaanse club Real Valladolid. Ook Dominion Ohaka, die de voorbije anderhalf seizoen op huurbasis uitkwam voor de Noord-Limburgers, neemt afscheid van Groen-Wit. De Argentijn Lautaro López keert na zijn uitleenbeurt terug naar Montevideo City Torque.
Daarnaast wordt ook het aflopende contract van Filip Stevanovic niet verlengd. De Servische flankaanvaller was de afgelopen twee seizoenen actief bij Lommel SK en maakte mee deel uit van de ploeg die promotie naar de Jupiler Pro League afdwong.
Over de toekomst van Jesper Tolinsson, Rubin Seigers en Joey Pelupessy is er voorlopig nog geen definitieve beslissing genomen. Hun contracten lopen eveneens af, maar met alle drie de spelers voert de club momenteel gesprekken over een mogelijke verdere samenwerking.
Sportief directeur Jeffrey van As bedankt de vertrekkende spelers voor hun bijdrage aan het succes van het afgelopen seizoen. "Namens de hele club wil ik Robin, Dominion, Filip en Lautaro bedanken voor hun inzet en professionaliteit. Iedere speler heeft op zijn eigen manier een belangrijke bijdrage geleverd aan de promotie naar de Jupiler Pro League. Dat is een prestatie die voor altijd een bijzondere plaats zal innemen in de geschiedenis van Lommel SK."
De club wenst de vertrekkende spelers veel succes toe in het verdere verloop van hun carrière en belooft later meer duidelijkheid te geven over de gesprekken met Tolinsson, Seigers en Pelupessy. (Lommel SK)
In Lommel gelden deze week
tijdelijke verkeersmaatregelen naar aanleiding van de avondmarkt op de Koning Leopoldlaan en het evenement School's Out.
Voor de avondmarkt op maandag 22 juni wordt de Koning Leopoldlaan tussen de parking van Jumbo en de Vredestraat afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers. De afsluiting geldt van 13.00 tot 23.30 uur.
De parkings van Jumbo en Colruyt blijven wel bereikbaar. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de Hertogin van Brabantlaan, de Norbert Neeckxlaan en de Vredestraat. De avondmarkt zelf vindt plaats van 17.00 tot 22.30 uur.
Voor School's Out (woensdag 24 juni) worden de Hertogin van Brabantlaan en een deel van de Norbert Neeckxlaan, tot aan de Vredestraat, afgesloten voor autoverkeer. De verkeersmaatregelen gelden van 19.00 tot 2.30 uur.
Bezoekers die worden afgezet, kunnen gebruikmaken van de kiss-and-ridezone in de Jan Breydelstraat. Fietsers kunnen wel doorrijden tot aan het festivalterrein.
Doorgaand verkeer volgt een omleiding via de Koning Leopoldlaan, Lutlommel, de Cijnshofstraat en de Loberg.
Meer informatie over het evenement is te vinden op
Lommel Leeft (Stad Lommel)De stad pakt deze zomer uit met een
uitgebreid programma voor Lommel Leeft. Naast de vertrouwde evenementen worden er in juli
vier donderdagen lang gratis optredens georganiseerd tijdens
Feest op het Plein. Op de affiche staan onder meer Belle Perez, REGI, Tourist LeMC, Buscemi, Luc Steeno en Lisa Del Bo.
Volgens burgemeester Bob Nijs is Lommel Leeft uitgegroeid tot een vaste waarde in de zomerkalender. Schepen Loucka Vreys benadrukt dat bewust gekozen werd voor een gevarieerd programma met muziek, cultuur en humor, toegankelijk voor iedereen dankzij de gratis toegang.
De zomer start officieel op 24 juni met School's Out, waar lokale scholieren het begin van de vakantie vieren. Op het programma staan onder meer Kaat Van Stralen, WITHER, Nona Van Braeckel en Jaël Ost & MagiK. Lokaal dj-talent Stefdaddy opent de avond.
Feest op het Plein verhuist vervolgens vier donderdagen naar het dorpsplein. Op 2 juli openen Belpopband en Soulbrothers de concertreeks. Op 9 juli zorgen Davy Valerio, Lisa Del Bo, Luc Steeno, Gene Thomas, Belle Perez en DJ Zonder Overgang voor een dag vol meezingers. Een week later, 16 juli, zijn Tourist LeMC, REGI en Bobby Ewing aan de beurt. Op 23 juli sluiten TROY, GLINTSAL en Buscemi ft. MC TD Rankin de reeks af.
De zomer wordt op 30 augustus afgesloten met Bal Final, een familienamiddag vol straatacts, humor en acrobatie in en rond het Burgemeesterspark.
Naast Lommel Leeft staan ook tal van andere evenementen op de agenda, zoals Rampage, Pinopop, de Glasmarkt, Film in het Bos en de allerlaatste editie van Beeldig Lommel. Ook in de gehuchten worden deze zomer tal van kleinere activiteiten georganiseerd. (Stad Lommel)
Voor de eerste editie van het
Midzomer Sahara Trail & Walk-evenement van Go Dare Events in de Lommelse Sahara hadden zich 1.800 wandelaars en lopers ingeschreven. Vermoedelijk beslisten een aantal deelnemers echter omwille van de tropische temperaturen om niet van start te gaan. Niettemin bereikten over alle afstanden heen nog
1.197 deelnemers de finish, een bijzonder knappe prestatie onder deze zware omstandigheden.
De deelnemers konden kiezen uit afstanden van 6, 10, 16, 20 of 25 kilometer. In de voormiddag gingen de wandelaars van start, terwijl het in de namiddag aan de traillopers was. Onderweg passeerden ze onder meer langs de Reus van Bosland, het House of Nature, Center Parcs De Vossemeren, de heide en uiteraard de Lommelse Sahara.
Door de uitzonderlijke warmte nam de organisatie uitgebreide voorzorgsmaatregelen. Er waren extra watervoorzieningen, een medische post en deelnemers werden voortdurend gewezen op het belang van voldoende hydratatie. Ook konden traillopers vroeger starten om de grootste hitte voor te blijven.
Opvallend was dat de organisatie bewust afzag van een klassement of podiumceremonie. De nadruk lag volledig op veilig sporten en genieten van de natuur, zonder van het evenement een wedstrijd te maken. Gezien de tropische omstandigheden bleek dat een verstandige keuze.
Voor Go Dare Events werd het meteen een geslaagde eerste editie in Lommel. De grote belangstelling en het aantal finishers bewezen dat de combinatie van sport, natuur en beleving in de Lommelse Sahara duidelijk in de smaak viel.
(Foto Jens Veraa) Meer foto'sHet is intussen een mooie traditie geworden dat
Samana Lommel-Centrum in juni een uitstap organiseert. Dit jaar werd de klassieke busreis ingeruild voor een gezellige namiddag op het water.
Donderdagnamiddag scheepten 62 leden in aan de aanlegplaats in Mol voor een drie uur durende tocht met de Zander langs de kanalen van Mol en Dessel. Onderweg passeerde het gezelschap tweemaal een sluis, goed voor een hoogteverschil van telkens vier meter. Ook de zandwinning aan het Zilvermeer trok de aandacht, waar grote schepen lagen te wachten op hun lading zand.
Ondanks de tropische temperaturen was het aangenaam vertoeven op het water. Halverwege de tocht werden de deelnemers bovendien verwend met een lekkere pannenkoek of een verfrissend ijsje, wat bijzonder gesmaakt werd.
Omstreeks 17 uur meerde de Zander opnieuw aan in Mol. Moe van de warmte, maar tevreden over een geslaagde uitstap, keerden de deelnemers huiswaarts. Het werd een gezellige namiddag tussen de natuur, met onderweg ook heel wat fijne gesprekken. Zoals zo vaak bij Samana hadden de afwezigen ongelijk. (Jan Gybels)
De leden van Ferm Kerkhoven kwamen woensdagavond samen voor hun
jaarlijkse kermistafel, traditioneel de gezellige afsluiter van het eerste deel van het werkjaar. Het werd een geslaagde avond met heel wat sfeer en gezelligheid.
Er werd enthousiast gekiend en ook de tombola zorgde voor de nodige spanning en plezier. Tussendoor genoten de aanwezigen van een koude schotel met broodjes, gevolgd door een portie rijstpap als dessert.
Als extra attentie kreeg iedereen een mooi bloemstukje mee naar huis, een gebaar dat bijzonder werd gewaardeerd door de aanwezigen.
Met deze gezellige bijeenkomst gaat Ferm Kerkhoven de
zomerpauze in. Op 10 september start de vereniging opnieuw met het najaarsprogramma. Meer informatie is te vinden op
Samen Ferm Kerkhoven of via de Facebookpagina van de afdeling.
Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir bracht donderdag een bezoek aan de directies van de
Lommelse basisscholen van De Kabass en XCL. Aanleiding waren de bezorgdheden die de scholen eerder hadden geuit over de gevolgen van de nieuwe Taalheld-regeling voor anderstalige nieuwkomers.
Die bezorgdheden werden onlangs aangekaart door Stef Vanhoof, directeur van basisschool De Speling, tijdens de Ronde van Vlaanderen Onderwijs in Genk. Namens de Lommelse basisschooldirecties wees hij daarbij op de specifieke situatie in Lommel, waar scholen door de aanwezigheid van het asielcentrum Parelstrand regelmatig nieuwe anderstalige leerlingen ontvangen.
Minister Demir besloot daarop om zelf naar Lommel te komen om de situatie ter plaatse te bespreken. Vooraf overlegden de directies onderling over de belangrijkste aandachtspunten, zodat tijdens het bezoek een gezamenlijk standpunt kon worden toegelicht.
Tijdens de bijeenkomst luisterden de minister en haar medewerkers naar de ervaringen van de scholen. Naast de directeurs kwam ook een getuigenis van een leerkracht aan bod, die de uitdagingen op de klasvloer schetste. De verschillende vragen en bezorgdheden worden nu verder bekeken door het kabinet van de minister.
Volgens de aanwezige directies verliep het overleg in een open sfeer. Er werd niet alleen stilgestaan bij de huidige knelpunten, maar ook vooruitgekeken naar de toekomst van het onderwijs in Lommel. Na afloop werd het gesprek informeel verdergezet.
Minister Demir sprak haar waardering uit voor de inzet van de Lommelse scholen en voor de manier waarop zij inspelen op veranderende uitdagingen binnen het onderwijs.
Het overige nieuws
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft deze week al een dertigtal meldingen van wegdekschade gekregen als gevolg van de verzengende hitte. De meeste meldingen komen uit Noord-Limburg, onder meer uit Bree, Hechtel-Eksel en Pelt.
We zitten momenteel in een flinke hittegolf. En dan wordt er vaak teruggeblikt op de zomer van 1976. Ik was toen een tiener en ik herinner me dat we de auto’s niet mochten wassen en dat ik voor mijn vakantiejob op het veld om 5u ’s ochtends begon te werken om zo ’s middags klaar te zijn. Maar voor de rest was het smeren en genieten aan de vijver van het Koersels Kapelleke. (…)
Het hele nieuwsbericht Spreekwoord
Het spreekwoord “
Een gegeven paard niet in de bek kijken” betekent dat je geen kritiek moet hebben op iets wat je cadeau krijgt — met andere woorden: wees dankbaar voor een geschenk, ook al is het niet perfect.
(Guido Swusten)Cijfer van de dag
In
2025 zijn er in België 464 personen overleden binnen de 30 dagen na een verkeersongeval. Dat is een daling van 1,1% ten opzichte van 2024, toen er 469 overlijdens waren binnen de 30 dagen. (…)
Het hele nieuwsberichtHet KMI heeft voor morgen – vrijdag –
code rood afgekondigd voor de provincies Limburg en Luik. Dat komt doordat in delen van beide provincies temperaturen tot 40 graden worden verwacht. Code rood wordt dan ook eerder uitzonderlijk afgekondigd in ons land. Daarmee wil het KMI aangeven dat maatregelen noodzakelijk zijn zoals veel drinken, het zoutgehalte op peil houden, veel rusten, in een gekoelde ruimte verblijven, vochtige doeken gebruiken in geval van uitdroging en rechtstreekse zonnestralen vermijden.
Kerk
Het bisdom Hasselt heeft de Limburgse parochies vandaag opgeroepen om zoveel mogelijk kerken open te stellen voor verkoeling zolang de hittegolf duurt en dit ook te doen bij toekomstige hittegolven. Het bisdom wil dat de kerken lang genoeg open blijven voor wie verkoeling zoekt.
"We weten dat er al veel kerken open zijn maar dat is niet voor alle kerken het geval”, zegt Bart Coenegrachts, vicaris voor parochies. Oudere kerken blijven ook zonder airco opvallend koel, aldus Coenegrachts.
De organisatie Open Kerken heeft eerder ook al opgeroepen om zoveel mogelijk kerken open te stellen voor verkoeling.
De politie kreeg gisterenavond en vandaag meldingen van vijf verkeersongevallen in de regio.
Gisteren omstreeks 17.45 uur gebeurde op de Hamonterweg in Pelt een kop-staartaanrijding waarbij een auto achterop een bromfiets reed. Er vielen geen gewonden en de schade bleef beperkt.
Rond 18.30 uur verloor een bestuurder op de Eltenbos in Lommel de controle over zijn voertuig. De wagen belandde in een haag en raakte daarbij ook twee geparkeerde auto's. Het voertuig moest worden getakeld. Niemand raakte gewond.
Vanmorgen omstreeks 11 uur werd op de Leopoldsburgsesteenweg in Leopoldsburg een verkeersongeval met vluchtmisdrijf gemeld. Een vrachtwagen reed er een spiegel van een bus af en zette daarna zijn weg verder. De politie onderzoekt de feiten.
Vanmiddag rond 15.30 uur botsten op de Nieuwe Dijk in Lommel twee voertuigen op elkaar. Er vielen geen gewonden.
Omstreeks hetzelfde tijdstip gebeurde op de Peerderbaan in Hechtel-Eksel een kop-staartbotsing. Beide bestuurders raakten lichtgewond, maar een ziekenwagen was niet nodig. Eén van de voertuigen werd getakeld.
Spreekwoord
Hier zijn we alweer met ons spreekwoord, het veertiende. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en telkens met één vraag: “Herken jij het spreekwoord?”
Een tip: dankbaarheid
Nieuwsgierig? Morgen wordt de titel en de betekenis verklapt. (Guido Swusten)
Cijfer van de dag
47 procent van de oppervlakte van het Vlaamse Gewest was in
2025 in gebruik als akkerland of grasland voor landbouwgebruik. Dat zijn de twee belangrijkste categorieën op vlak van landgebruik in het Vlaamse Gewest.
Huizen en tuinen zijn goed voor 13 procent van het landgebruik. Dat aandeel varieert sterk van gemeente tot gemeente. Het gaat van 3 tot 46 procent. In 45 gemeenten is meer dan 20 procent van de oppervlakte in gebruik voor wonen.
11 procent van het Vlaamse Gewest is bebost.
Donderdag en vrijdag kunnen scholen gratis gebruik maken van de gekoelde zalen van de UGC cinema. Scholen waar het te warm is om nog les te geven, kunnen er terecht. Het is de bedoeling dat er effectief les wordt gegeven van 9 uur tot 13.30 uur. Voor de kinderen is het tof om eens les te krijgen in een cinemazaal: er kan op de grote schermen worden geprojecteerd. Als de scholen dat willen, kunnen ze nadien nog naar een film kijken. Dat moeten ze wel betalen. In de vijf zalen is het 23 graden. Meerdere scholen hebben al interesse getoond voor het initiatief.
Sinds dinsdag 23 juni is code GROEN gewijzigd naa
r code GEEL (gevaar) voor heel Limburg.
Het brandgevaar neemt toe onder invloed van de afwezigheid van verdere neerslag en de aanhoudende hoge en nog toenemende temperaturen. Vanaf het weekend wordt een terugval van het brandgevaar verwacht door nieuwe onweders.
Gebruik je gezond verstand en wees waakzaam. "We vragen je om extra waakzaam te zijn en problemen onmiddellijk te melden via het noodnummer 112.
Het is verboden om vuur te maken en/of te roken in de natuurgebieden zodra code geel (of hoger) voor natuurbrand van toepassing is".
Bij
Het Frietkot aan de Rietkolk gingen dieven met de roetfilters van vier frituurwagens aan de haal. Volgens de zaakvoerder is er voor zo'n 5.000 euro nadeel. De diefstallen werden maandag ontdekt. Een analyse van de bewakingsbeelden leidt mogelijk tot de identificatie van de daders.
De politie kreeg vannacht omstreeks 1.30 uur een melding van een
fietsdiefstal op de Peerderbaan in
Pelt. De fiets stond op slot. Het onderzoek naar de feiten loopt.
Daarnaast werden de voorbije 24 uur zes verkeersongevallen gemeld.
Gisteren omstreeks 17 uur raakte een bromfietser lichtgewond bij een aanrijding met een auto in de Mudakkers in Lommel. De bromfietser liep enkele schaafwonden op, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.
Een half uur later verloor een bestuurder op de N71 in Lommel de controle over zijn voertuig. De wagen slipte en kwam in de middenberm terecht. Er vielen geen gewonden, maar het voertuig moest worden getakeld.
Rond 22 uur botsten drie auto's op elkaar in de Sint-Bernadettestraat in Lommel. Daarbij vielen geen gewonden.
Omstreeks 22.30 uur belandde een voertuig in de gracht langs de Noord-Zuidverbinding ter hoogte van Hechtel-Eksel. De bestuurder werd voor controle naar het ziekenhuis gebracht. Ook hier moest het voertuig worden getakeld.
Een half uur later, rond 23 uur, gebeurde een ongeval op de Luikersteenweg in Lommel. Een voertuig kwam er tegen een boom terecht. De inzittenden werden voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht. Het voertuig werd getakeld. De politie onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval.
Vanmiddag omstreeks 14.30 uur botsten twee bestelwagens op de Peerderbaan in Hechtel-Eksel. Daarbij bleef het bij materiële schade en vielen geen gewonden.
Raar
Doorgaans gaat het hier over iets dat raar is, maar deze keer is de tekst zelf raar. Maar raar is raar en hier is soms daar en omgekeerd. Vandaar. Ik ga u aanspreken in de gebiedende wijs. Voel u (kijk, hier begint het al al) hierdoor echter niet beledigd. Het is goed bedoeld dus lees vooral verder (hopla weeral, de toon is gezet!), want dan maken we er samen en toch ook weer een beetje alleen een betere wereld van. Hier gaan we. (…)
Het hele nieuwsberichtCijfer van de dag
In mei registreerden de ondernemingsrechtbanken 854 faillissementen. Dit betekent een daling met 18,7% ten opzichte van april 2026 (1.051). Het aantal geregistreerde faillissementen in mei 2026 ligt lager in vergelijking met dezelfde maand in 2025 (-3,8%) maar ligt hoger dan het aantal faillissementen in 2024 (+1,4%). (…)
Het hele nieuwsbericht De politie kreeg gisteren en vandaag meldingen van vijf verkeersongevallen in de regio, waarvan drie met vluchtmisdrijf.
Gisteren omstreeks 13 uur gebeurde op de Lozenweg in Hamont-Achel een verkeersongeval met stoffelijke schade. Een vrachtwagen en een personenwagen kwamen er met elkaar in botsing.
Rond 14.30 uur volgde een melding van een ongeval met stoffelijke schade en vluchtmisdrijf op de Hamsesteenweg in Leopoldsburg. Daarbij botsten een mobilhome en een personenwagen. De bestuurder van de personenwagen reed na het ongeval verder.
Omstreeks 15 uur werd de politie opgeroepen voor een ongeval met stoffelijke schade en vluchtmisdrijf in de Kleine Ambachtslaan in Peer. Daar reed een voertuig tegen een geparkeerde wagen, waarna de bestuurder de plaats van het ongeval verliet. Er zijn camerabeelden beschikbaar en het onderzoek loopt.
Vandaag rond 14.30 uur gebeurde op de Koning Albertlaan in Lommel een ongeval met stoffelijke schade en vluchtmisdrijf. Een voertuig reed tegen een haag en zette vervolgens zijn weg verder. De bestuurder kon korte tijd later worden geïdentificeerd.
Enkele minuten later kwam een melding binnen van een verkeersongeval met lichamelijk letsel in Dorp in Lommel. Een fietser en een voetganger kwamen er met elkaar in aanrijding. De fietser liep daarbij lichte verwondingen op. De voetganger bleef ongedeerd.
Op 23 juni is
Nelly van Engeland overleden, echtgenote van Luc Saey. Zij was 77 jaar. Volgens de wens van Nelly wordt er afscheid genomen in besloten kring. Online condoleren via www.uitvaartzorg-severens.be
Door de voorspelde hitte passen de
recyclageparken van Limburg.net deze week hun openingsuren aan. Van woensdag 24 tot en met zaterdag 27 juni zijn de parken
geopend van 7 tot 12.30 uur. In de
namiddag blijven ze gesloten.
Ook de ophaaldiensten vertrekken vroeger dan gebruikelijk. Limburg.net vraagt daarom om afvalzakken en containers de avond vóór de ophaling of uiterlijk om 6 uur 's morgens buiten te zetten.
Let wel: gemeentelijke recyclageparken kunnen een afwijkende regeling hanteren. Inwoners doen er goed aan de communicatie van hun gemeente te raadplegen voor de lokale openingsuren.
Limburg.net benadrukt dat deze tijdelijke regeling afhankelijk blijft van de weersomstandigheden en indien nodig nog kan worden aangepast. (Limburg.net - foto Jens Veraa)