Vrijdag 19 september 2008
De Limburgse Reconversiemaatschappij gaat 5,5 miljoen euro kapitaal inbrengen in de nog op te richten maatschappij SPV Spartacus in het kader van de uitbouw en financiering van het Limburgse Spartacusplan, een hoogwaardig vervoersnet waarbij treinen, lightrails en snelbussen tegen 2015 naadloos op elkaar zullen aansluiten. Daarbij komt er ook een lijn tussen Hasselt, Neerpelt en Lommel. De openbare vervoersmaatschappij De Lijn en de LRM hebben vandaag een formele samenwerkingsovereenkomst in die zin ondertekend. De Lijn zal optreden als aanbestedende overheid bij de selectie van een private partner. Na de keuze van de private partner en de finalisering van het businessplan zullen Lijninvest, een dochteronderneming van De Lijn, en de LRM de maatschappij SPV oprichten. Lijninvest en LRM behouden 13 procent van de aandelen. De maatschappij SPV Spartacus staat in voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de stel- en werkplaats. De Lijn zal de infrastructuur exploiteren. Het Spartacusplan voorziet in de realisatie van een geïntegreerd netwerk van trein, sneltram en bus met onder meer vervoersverbindingen op de assen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Genk-Maasmechelen en Hasselt-Neerpelt-Lommel.
Het Spartacusplan is in het Limburgplan opgenomen als speerpuntproject. Voor één sneltramlijn loopt het openbaar onderzoek, terwijl er voor de andere lijnen een milieueffectenrapportering opgestart is.