Manifesta is voorbij. Wie in de mijngebouwen van Waterschei was, zal dit beeld nooit vergeten: de Chinese kunstenaar Ni Haifeng maakte het object
Para-Production, volkomen nutteloos maar o zo indrukwekkend in die enorme lege hal van het ooit zo fiere mijngebouw. Een gids vertelde dat veel mensen de associatie maakten met de mijnwerkers die
fleurig naar beneden gingen maar daar alle kleur kwijt raakten.
De catalogus zegt: "In Para-Production zijn tonnen flarden en overblijfsels van textielproducten aan elkaar genaaid tot een grote lap. Met deze omkering van de productie van iets bruikbaars naar iets nutteloos, ondergraaft Haifeng het verwachtingspatroon. Para-Production verwijst niet alleen naar hergebruik en reproductie in onze globale economie; het werk stelt ook vragen bij consumptie en de oneindigheid, labiliteit en instabiliteit van het kapitalistisch systeem. In beide werken wordt China opgevoerd als het epicentrum van de wereldwijde productie en de link tussen het kolonialisme en de globalisering. Met Para-Production weigert Haifeng iets ‘nuttigs’ te produceren en richt hij zijn aandacht in de eerste plaats op het proces, veeleer dan op het eindproduct."
(Zjuul Devens)