Marcel Vekemans is 70 jaar oud, maar stilzitten is niet bepaald zijn ding. Ondanks zijn leeftijd besloot hij al snel weer in actie te komen toen een van zijn beste vrienden werd getroffen door dementie. Na wat nadenken, besloot hij niet alleen stil te zitten, maar een actie te organiseren voor het Alzheimeronderzoek. En hoe! Het grote hoogtepunt van zijn actie wordt het Tribute Festival in de Soeverein in Lommel, van 6 tot 8 juni 2025, waar maar liefst acht tribute bands de grote show zullen stelen. Maar voordat het zover is, zullen er talloze acties zijn geweest om zoveel mogelijk fondsen in te zamelen. Marcel vertelt ons er graag alles over!
Al op jonge leeftijd zat het organisatorische en commerciële talent in Marcel. Wat begon met het organiseren van kleine
fuiven om wat extra geld te verdienen voor een pintje, groeide uit tot grotere evenementen. Uiteindelijk organiseerde hij een legendarische fuif in een uitverkochte zaal, wat zo’n succes was dat hij besloot als
DJ verder te gaan. En sindsdien is hij nooit meer weggegaan uit de muziekwereld!
In die tijd kwam Marcel in contact met Jean-Baptiste Claes, de eigenaar van ‘den Iris’, waar Marcel vijf jaar lang de boel op stelten zette als DJ, van vrijdag tot zondag. En die avonden? Stampvol! Het was in deze periode dat hij twee keer Belgisch Kampioen DJ werd.
Toen Jean-Baptiste besloot zijn dancing te verkopen en in jeansbroeken te duiken (wat later zou uitmonden in JBC), ging Marcel door met zijn avonturen. Hij kreeg de leiding over Radio Signaal, waar hij vijf jaar lang alles in goede banen leidde.
Nadien kwam Marian Berger uit Lommel op zijn pad, samen met Peter Koelewijn als haar manager. Ze startten het succesvolle ‘Rocket Management België’, waarmee ze artiesten uit Nederland naar België brachten, waaronder grote namen als Rob de Nijs, BZN, George Baker en Frans Bauer.
Maar het echte keerpunt kwam toen Guy, de man van Marian Berger, dement werd. Dit raakte Marcel diep, en hij besloot dat hij iets moest doen.
Na wat speurwerk op zijn computer kwam hij in contact met professor Bart De Strooper die het research team leidt van de KU Leuven en zo begon zijn reis om deze actie op te zetten.
Deze actie is trouwens niet de eerste keer dat Marcel zich inzet voor anderen. In 1982 hoorde hij dat de Neerpeltse Greetje Boonen leukemie had, en dat de noodzakelijke behandeling naar Amerika zo’n 3 miljoen Belgische frank zou kosten. Aangezien de ziekenkas niet tussenkwam, organiseerde Marcel een gigantische geldinzamelingsactie en een festival in de Sporthal van Neerpelt, wat maar liefst het dubbele aan geld opleverde. Hoewel Greetje later overleed, kon het overige geld andere mensen redden, en dat is voor Marcel altijd de grootste troost geweest. Het bedrag werd geschonken aan het Kankerfonds.
Nu werkt Marcel samen met Joost Martens van de organisatie ‘Stop Alzheimer’, en hoewel zijn actie nationaal wordt ondersteund, weet hij dat iemand uit Oostende niet zomaar naar Lommel zal komen voor de Tribute Bands. Daarom organiseert hij overal in het land acties om zoveel mogelijk geld in te zamelen.
Het Tribute Festival in Lommel is echter de grote afsluiter van de actie, met acht fantastische tribute bands die optreden voor het goede doel: BeChic, Aretha Franklin, The Eagles, Amy Winehouse, Johnny Cash, Joe Cocker, Tina Turner en The Rolling Stones. Deze bands hebben hun prijzen verlaagd voor Marcel, en vooral voor het goede doel.
De Ambassadeurs van het project 'dementie vergeet je niet' zijn HUGO SIGAL, ANDREA CROONENBERGHS, minister van staat WILLY CLAES, MARJAN BERGER en burgemeester BOB NIJS. De presentatie van het festival is in handen van Radio2 presentator Björn Verhoeven.
Marcel organiseert het festival met zijn eigen boekingskantoor, dat momenteel acht bands in portefeuille heeft. Dit kantoor is een vzw, zodat alle opbrengsten naar Alzheimer-onderzoek gaan. Het festival duurt drie dagen, en tickets kosten 30 euro per dag, of 75 euro voor de drie dagen. Voor een tribuneplaats betaal je 40€.
De Soeverein in Lommel, met een capaciteit van 8.000 mensen, zal het epicentrum zijn van deze geweldige show. Marcel mikt in eerste instantie op 1.500 tot 2.000 bezoekers per dag, maar zijn grote droom is om het evenement op termijn uit te bouwen tot een "klein Sportpaleiske."
En hoewel Marcel normaal vijf maanden per jaar in Spanje vertoeft, heeft hij besloten dit jaar in België te blijven om zijn hart en ziel in deze actie te steken.
Hoe lang hij dit nog gaat doen? Hij denkt dat zijn opvolgers over twee jaar het overnemen, maar de boekingen van de bands zal hij altijd blijven verzorgen.
Momenteel is Marcel voortdurend onderweg, elke dag in de weer om zijn actie toe te lichten in de gemeenten van Limburg. Overal worden er acties georganiseerd, zoals spaghetti-avonden en wandelingen, muziekavonden van café tot Culturele centra’s waarbij de opbrengsten naar het goede doel gaan. Tijdens het festival zullen vertegenwoordigers van elke gemeente de cheques komen overhandigen.
Marcel’s motivatie is simpel: “Als mensen later aan mijn koffietafel zitten, mogen ze gerust zeggen dat ik ‘een gekken idioot’ was. Maar ik heb er zo’n goed gevoel bij. Ik ben een emotioneel mens, en ik kan het niet verdragen als mensen in de problemen zitten.”
Meer info vind u op
www.dementievergeetjeniet.be (daar kunnen ook de tickets voor De Soeverein besteld worden) alsook op FB dementie vergeet je niet.