Bij het
afsluiten van deze zomersolden peilden Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO naar de verkoop. Uit hun bevraging blijkt dat 38.9% van de zelfstandige modehandelaars minder verkochten dan in dezelfde soldenperiode vorig jaar. 28.3% kende dezelfde verkoop en eveneens 32.7% verkocht meer. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie: “Deze zomersolden kenden een enthousiaste start op maandag met de eerste dagen heel wat consumenten op de been. Na die eerste week stokte de verkoop bij heel wat modehandelaars en dat verklaart waarom zowat vier op tien modewinkeliers minder verkochten dan de zomersolden vorig jaar. 75% van de modehandelaars haalt het kwakkelende zomerweer aan als hoofdreden van de matige verkoop. Consumenten kopen tegenwoordig bijzonder bewust en op kortere termijn aan. Bij frisser regenweer wachten klanten dan ook om de echte hoogzomeritems te kopen, waardoor de soldenverkoop trager liep. Van zodra de temperaturen stijgen zien we onmiddellijk een evenredige stijging in de verkoop. De laatste, zonnige, soldenweek maakte hierbij de eerdere verkoop alsnog beter”.