Woensdag 14 februari 2018
In het Nederlandse regeerakkoord van oktober 2017 is de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert opgenomen.
In het akkoord staat: “In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” Wat betekent dit nu? Wat is de huidige stand van zaken? En welke stappen zijn nodig om te zorgen dat er ook echt treinen op deze spoorlijn kunnen rijden? Het gaat om 9 kilometer bestaand spoor tussen Hamont en Weert dat geëlektrificeerd moet worden. Hiervoor moet er over 9 kilometer bovenleidingkabels worden gespannen en zullen er circa 135 bovenleidingportalen moeten worden neergezet. Op het station van Weert zijn ook enkele aanpassingen nodig om de Belgische trein te kunnen laten stoppen.
Naast bovenleidingkabels en -portalen zullen de nationale spoorbeheerders ProRail en Infrabel ook moeten nadenken over de stroomvoorziening op het traject. In Nederland rijden de treinen op 1500 volt gelijkstroom, in België op 3000 volt gelijkstroom. Er zijn hiervoor verschillende oplossingen. Eén daarvan zou kunnen zijn 3000 volt gelijkstroom door te trekken tot het station in Weert. Dan kan er een trein rijden die voor één type stroom geschikt is. Die mogelijkheid wordt nu onderzocht. De uiteindelijke keuze wordt aan de hand van diverse scenario’s gemaakt door de nationale spoorbeheerders in overleg met de betrokken ministeries. Uiteraard wordt naast techniek ook gekeken naar de meest rendabele oplossing.
De verbinding brengt de groeiende economische kernen van België en Zuid-Nederland dichter bij elkaar. Als de treinverbinding tussen Weert en Hamont weer in gebruik wordt genomen, worden in eerste instantie dagelijks enkele honderden reizigers op het traject verwacht. Dat bleek uit een recent onderzoek van de Provincie Nederlands-Limburg naar de behoefte aan deze treinverbinding, die ook de deur opent naar betere verbindingen met Duitsland.
Voor het elektrificeren van het traject Mol–Hamont, het laatste nog niet geëlektrificeerde deel van het traject tussen Antwerpen en Hamont, heeft België afgelopen zomer een Europese subsidie ontvangen van 18,2 miljoen. De hele klus kost naar schatting 46,4 miljoen euro, maar minister van mobiliteit François Bellot rekent op een terugverdieneffect omdat het goedkoper rijden is met elektrische treinen dan met de huidige dieseltreinen.
In Nederland worden de kosten voor het elektrificeren en voor het plaatsen van bovenleidingpalen gefinancierd door het ministerie, de provincie en de gemeente Weert.
De elektrificatie van Mol naar Hamont is door Infrabel gepland in de loop van de tweede helft van 2018 tot eind 2020. Vlotte samenwerking en besluitvorming maken het wellicht zelfs mogelijk de elektrificatie van Mol naar Hamont én van Hamont naar Weert in één opdracht onder te brengen zodat het gehele traject geëlektrificeerd is in 2020.
Voor de financiering is het ook van belang dat er ook een vervoerder is, die er reizigerstreinen wil laten rijden. Daarom overlegt het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat binnenkort met de NMBS. De NMBS-treinen rijden nu al tot in Hamont, staan daar ruim 40 minuten stil en rijden dan terug naar Antwerpen. Dat creëert tijd om naar Weert - ongeveer 20 minuten verder - heen en weer te rijden. (Bron: eurekarail.net)