en is daarmee de best beluisterde regionale radiozender van Limburg. Reden genoeg om eens af te spreken met oprichter en bezieler Michel Vanderfeesten. Michel is een rasechte Perenaar, geboren en getogen in Peer en ondertussen 44 jaar. Als leraar Nederlands, Engels en Informatica van opleiding gaf hij 10 jaar les tot hij in 2009 ‘radio’ begon te maken in bijberoep. Hij deed dit in combinatie met wat journalistiek werk, zoals voor de Weekkrant. Maar de radio sloeg aan, Michel zag het potentieel ervan in en maakte dan in 2011 de sprong naar een full-time job. Niet veel later nam hij Tom De Groot in dienst, die zich bezig houdt met het commerciële gedeelte, zodat Michel zich helemaal kon bezighouden met het radiomaken zelf.
Tijdens die 20 jaar is er quasi een constante groei geweest, niet alleen in het aantal luisteraars, ook in het aantal zenders en frequenties waarmee uitgezonden werd. Naast
FM Goud is er ook nog
YOLO (met dancehits uit de 90s),
BRUCE (classic rock) en
FM Goud TENERIFE (voor Nederlandstalige toeristen of permanente bewoners van Tenerife). Alle zenders zijn via streaming of de app te beluisteren, FM Goud Limburg in heel Limburg via DAB+ en eveneens via drie krachtige FM-frequenties. FM Goud Maasland tenslotte zit in de ether vanuit Maaseik op FM.
Luisteraars in Pelt of Lommel luisteren best via DAB+. Omwille van enkele wettelijke beperkingen inzake het uitzenden in de grenszone is de kwaliteit van de FM-kanalen daar niet altijd even goed.
Luistert nu nog ongeveer de helft via de FM Band, dan merkt Michel duidelijk een stijging van het aantal luisteraars via DAB+. Tegen 2030-2032 vermoedt hij dat alle radio-uitzendingen in België via het DAB+ kanaal en online zullen verlopen. Dit biedt een betere kwaliteit (want minder storingsgevoelig dan FM) én er kan visuele informatie (bijvoorbeeld foto’s van ‘platenhoezen’) worden meegegeven.
Met die meer dan 55.000 regelmatige luisteraars heeft FM Goud een ‘marktaandeel’ van 7 %, daarmee is het de best beluisterde regionale radiozender in de provincie Limburg, en met verve de best beluisterde in Noord-Limburg. Het is opmerkelijk, aldus Michel, dat sinds corona het lokale, en dus ook de lokale radio, weer meer en meer geapprecieerd wordt. Op technisch vlak heeft het er ook toe geleid dat radiomakers steeds vaker hun radioprogramma's thuis produceren en inlezen. De techniek maakt dat mogelijk. In totaal kan Michel rekenen op de hulp van zo’n 25 vrijwilligers.
De zenders zijn 24u op 24u ‘on the air’, 7 dagen op 7. Van 7u ’s ochtends tot middernacht is er presentatie op FM Goud. De drukste momenten zijn ’s ochtends van 7 tot 9 (veel mensen die naar hun werk rijden) en van 17 tot 19u (veel mensen die van hun werk terugkomen).
Dagelijks worden er, naast het nationale en internationale nieuws via het persagentschap Belga, ook Limburgse nieuwsbulletins voorzien. Dat doet FM Goud in samenwerking met zes andere regionale radio’s. Na het schrappen van het ochtendblok bij Radio 2 bleek een leemte te zijn ontstaan die de regionale radio’s dan hebben opgevangen. En zo verzorgt elke regionale zender één dag per week zo’n nieuwsbericht, wat dan wordt gedeeld met de concullega’s.
De inkomsten komen natuurlijk uit de radiospots, met formules voor elk budget, zowel voor de kleine en/of beginnende zelfstandige als voor de gevestigde zaken met een groter reclame-budget. Zo’n radiospot kan door ‘de klant’ kant-en-klaar worden aangeboden, doorgaans via een reclamebureau, of met de nodige assistentie van FM Goud tot stand gebracht. De klant levert een ‘insteek’ aan, die wordt uitgeschreven en aan de klant voorgelegd. Wordt dat goedgekeurd, dan gaat dat naar een professionele firma die er een spot van maakt. Een goede radio spot duurt 20 seconden, maximaal 30 seconden en er moet één kerngedachte in zitten. Veel klanten kiezen voor een langere campagne, vermits het effect van radio-reclame vooral in herhaling zit, ideaal om aan naamopbouw te doen.
Ook op Facebook is FM Goud actief, ze hebben daar zo’n 40.000 volgers. Op de vraag of hij nog meer zenders in het gamma wil opnemen zegt Michel dat het wel welletjes is geweest. De huidige zenders kwalitatief uitbouwen is zijn prioriteit! "Maar", voegt hij er nog aan toe... "Zeg nooit nooit."