Zaterdag 17 december 2022
In 2027 komt de opvolger van de F16, de F35A, naar Kleine-Brogel. In Nederland, waar de F35A reeds in gebruik is, zijn er problemen met de geluidsoverlast van dat vliegtuig. Omwonenden van bestaande vliegbasissen geven aan dat de geluidsbelasting veel hoger ligt dan bij eerdere vliegtuigen zoals de F16. En er zijn soms wel incidenten met het toestel. Gisteren nog mislukte een verticale landing van een F35A in de VS.
Begin dit jaar ging de minister van Defensie in op de suggestie van parlementslid Kris Verduyckt (Vooruit) om een Nederlandse studie over die geluidsbelasting te bekijken. Hij vroeg haar nu in de commissie defensie naar haar conclusies.
De minister bevestigde haar contact met de Nederlandse Luchtstrijdkrachten maar gaf ook aan dat de Nederlandse studie specifiek gericht was op de situatie ter plaatse. Wel gaf ze aan dat defensie zelf een referentie-meetcampagne heeft uitgevoerd over het geluid van de F16 momenteel rond de basissen van Florennes en Kleine-Brogel. Ze kondigde aan dat er nu een theoretische studie zal komen over het geluid van de F35A om een correcte vergelijking te kunnen maken.
Verder gaf de minister een overzicht van de reeds besliste maatregelen om de geluidsbelasting te beperken:
- Een vermindering van het absolute aantal vlieguren
- Een intensiever gebruik van de vluchtsimulator
- De verplaatsing van de vliegopleiding naar de VS
- De geplande analyses van de vertrek- en aanvliegprocedures.
Kris Verduyckt: "We moeten absoluut vermijden dat de F35A voor zware geluidsoverlast zorgt. De studie in Nederland was een kans om uit hun ervaringen te leren want de geluidsbelasting aan de vliegbasissen in Nederland zal ongeveer hetzelfde zijn als hier in België. Het lijkt me wel goed dat de minister de mogelijke geluidsbelasting probeert te objectiveren zodat de meest gepaste maatregelen mogelijk zijn om het omwonenden van de basissen in Kleine-Brogel en Florennes niet te zwaar te belasten."