Zoals een topsporter niet kan presteren zonder het juiste materiaal, kan een economie niet groeien zonder een optimale infrastructuur. Een geschikte basismobiliteit is hierbij doorslaggevend. De belangrijkste mobiliteitsdossiers in Limburg blijven echter stroppen. Dat zegt Voka Limburg, de belangenvereniging van de werkgevers.
Als Limburg wil uitgroeien tot een economische hotspot, moet onze provincie filevrij, bereikbaar en mobiel blijven. Durven investeren in infrastructuur is dus een absolute noodzaak. Het SALK-rapport schuift de ontsluiting van Limburg naar voren als één van de belangrijkste randvoorwaarden.
De realisatie van de Noord-Zuid is voor Voka prioriteit nummer één. Ook de verbreding E313 en E314 naar drie rijstroken is een absolute must. Daarnaast is er nog een waslijst lokale missing links met bovenlokaal belang: de verbindingsweg van Sint-Truiden met de E40, de omleiding N71 Neerpelt, de doorgangsweg mijnterreinen Eisden, omleiden Rijksweg N78 Maasmechelen, de herinrichting N76 Opglabbeek, de N730 in Hoeselt, omleidingsweg in Tongeren, …
De realisatie van de IJzeren Rijn, met overslagmogelijkheden in Noord-Limburg en een doorsteek via lijn 18 naar het centrum van de provincie laat al decennia op zich wachten, stelt Voka.
Om de Limburgse waterwegen optimaal te kunnen benutten en multimodaal vervoer aantrekkelijk te maken, zijn er investeringen nodig zoals de verhoging van de bruggen van het Albertkanaal. Er is al een hele weg afgelegd en een groot deel van de bruggen is reeds verhoogd, maar we zijn er nog niet. Ook de aanpassing van het sluizencomplex Blauwe Kei te Lommel blijft een knelpunt, aldus Voka.