In het kader van de mogelijke reactivering van de IJzeren Rijn werken Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen aan een samenwerkingsovereenkomst rond mobiliteit en verkeersstromen tussen de Vlaamse havens en Noordrijn-Westfalen. Beide regio’s willen een politiek drielandenoverleg waar ook de federale regering, de Nederlandse regering en de Duitse Bondsregering bij betrokken worden. Dat hebben Vlaams minister Ben Weyts en zijn collega uit Noordrijn-Westfalen, Hendrik Wüst, vandaag bekendgemaakt naar aanleiding van een bezoek van minister Wüst aan zijn Vlaamse ambtsgenoot.
Tot nu werd de discussie over de IJzeren Rijn gevoerd op technisch en administratief niveau. Als het politiek overleg wordt opgestart, kunnen er in de afzienbare toekomst knopen doorgehakt worden en is er eindelijk concreet uitzicht in dit oude dossier, aldus beide bewindslieden.
Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen kiezen uitdrukkelijk voor het 3RX-tracé voor de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de Haven van Antwerpen en het Ruhrgebied. Dat tracé loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en zet zijn weg verder aan de Duitse zijde van de grens tot in Viersen. Het internationale onderzoek bevestigde dat het 3RX-tracé kosten-batenresultaten oplevert die vergelijkbaar zijn met het historische tracé van de IJzeren Rijn, maar dan aan pakweg de helft van de kost, aldus minister Weyts. “Op technisch niveau is er na veel studiewerk een consensusvoorstel uit de bus gekomen: het is nu tijd om het politieke niveau te tillen”, zegt hij. “We gaan de Europese Commissie om steun vragen, want dit is bij uitstek een hoopgevend Europees mobiliteitsproject dat vrachtwagens van de weg zal halen."