De
nachtelijke werken die sinds maandagnacht aan de
spoorlijn in Hamont-Achel en Pelt werden uitgevoerd, zijn hier voorbij. Dat is bevestigd door Infrabel. De werken veroorzaakten nogal wat
lawaaihinder en hielden sommige mensen uit hun slaap.
"Maar ze waren dringend noodzakelijk," zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Om de drie jaar moet er een herprofilering van het ballastprofiel gebeuren en moet een werktrein die ballast onderstoppen." Die werktrein heet dan ook de onderstopper.
Met "ballast" wordt de grote hoeveelheid kiezel bedoeld waarin de sporen liggen. Die kiezelsteentjes moeten om de zoveel tijd "goed" worden gelegd, steviger op mekaar. Dat "goed leggen" gebeurt door trilhamers die veel druk uitoefenen. Op die manier wordt verzekerd dat het spoor recht blijft liggen, dat het stabiel ligt, dat het regenwater goed wordt afgevoerd, enzomeer. Kortom: door die werken blijft treinrijden veiliger.
Maar hoe komt het dat de omwonenden daar niks van wisten? "Dat is onze fout," erkent Baeken. "We hadden daar eerder over moeten communiceren. We gaan ons daar intern over beraden en in de toekomst zullen de omwonenden tijdig worden ingelicht."
Vanavond wordt er gewerkt ter hoogte van Balen-Werkplaatsen.