Na meer dan een jaar voorbereiding heeft de
Hulpverleningszone Noord-Limburg deze voormiddag bij Volvo Car Groep Rutten in Hechtel-Eksel haar
nieuwe commandowagens officieel in ontvangst genomen. In totaal werden vier voertuigen geleverd, die een belangrijke versterking betekenen voor de veiligheid en de operationele werking van de zone. Ze vervangen de klassieke brandweerbusjes. “Het is niet zo dat we ontevreden waren over het bestaande materiaal, maar deze nieuwe voertuigen geven ons een veel veiliger en beter gevoel,” klonk het bij de voorstelling bij monde van kapitein Rob Lemkens.
Meer foto's Volvo-speciale uitvoering
De nieuwe voertuigen zijn geen standaardmodellen, maar speciaal aangepaste Volvo’s van het type Special Vehicles. Ze werden ontwikkeld in samenwerking met collega’s in Zweden, waar dagelijks testen plaatsvinden in het Safety-centrum om te zien hoe de wagens reageren bij ongevallen. “De aanpassingen zijn ingrijpend,” klonk het bij Groep Rutten. “Het chassis werd volledig aangepast, de remschijven zijn vergroot en de ophanging werd versterkt. Ook de maximaal toegelaten massa is aangepast aan onze noden. Zo zijn de wagens perfect afgestemd op het zware en intensieve gebruik bij interventies.”
Complementair materieel
Enkele maanden geleden werden al nieuwe bosbrandcommandowagens van Toyota in gebruik genomen. De Volvo-voertuigen vormen daarop een aanvulling en zijn bedoeld voor terreininterventies en coördinatie bij grotere operaties. “We zijn blij dat beide types voertuigen elkaar aanvullen. Zo kunnen we bij elke interventie het juiste materieel inzetten,” aldus zonecommandant Jan Jorissen.
Extra voordeel is dat de officieren-van-wacht de wagens 's nachts mee naar huis kunnen nemen. Bij een incident kunnen ze direct naar de plaats des onheils rijden zonder eerst de omweg langs de brandweerpost te maken.
Langere levensduur en efficiënter gebruik
Commandowagens hebben doorgaans een levensduur van ongeveer tien jaar. Ze worden zeer intensief gebruikt, waardoor ze na verloop van tijd doorschuiven naar minder dringende taken. “Zo halen we het maximum uit elk voertuig,” klinkt het. Dat lot is nu de busjes beschoren.
Ook voor de autopompen staat een vernieuwing gepland. “Tegen het einde van het jaar willen we voor elke post een nieuwe autopomp in gebruik nemen,” zegt commandant Jorissen. “Die blijven gemiddeld 15 tot 18 jaar operationeel en schuiven daarna eveneens door naar een secundaire functie.”
Enkel voor hulpdiensten
De speciale uitvoering van deze Volvo’s is niet beschikbaar voor particulieren. “Ze worden exclusief ontwikkeld voor hulpdiensten. Voor ons is dat een win-winsituatie: de wagens zijn veiliger, beter uitgerust én goedkoper dan een standaardmodel. Voor Volvo is het bovendien een uithangbord van hun expertise op vlak van veiligheid.”
Marc Faes