De
kilometerbordjes langs de Vlaamse autosnelwegen krijgen een make-over. Het nieuwe ontwerp oogt frisser, is duidelijker en geeft ook de rijrichting weer. Zo kunnen weggebruikers zich vlugger oriënteren op de autosnelwegen en kunnen hulpdiensten snel en accuraat weten waar een weggebruiker met pech zich bevindt. Voor het einde van dit jaar zullen alle 19.300 bordjes vervangen zijn.
In het nieuwe ontwerp wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen kilometer- en hectometerbordjes. Ze krijgen allemaal dezelfde look en worden groen, in de plaats van rood of wit. Zo worden ze afgestemd met de kleurenstrategie van de autosnelwegen, ook in het groen.
Het nieuwe bordje geeft om de 100 meter weer waar iemand zich bevindt, met de oude bordjes was dit slechts om de kilometer. Daarnaast worden ze dwars met de rijrichting gezet, zodat ze goed leesbaar zijn. Ter hoogte van de pechhavens worden de bordjes zowel met de rijrichting mee als tegen de rijrichting in geplaatst, zodat de bestuurder ten allen tijde zijn locatie kan aflezen zonder zich te moeten verplaatsen op de pechstrook. Wat voor meer veiligheid zorgt.
De belangrijkste aanpassing is dat ook de rijrichting wordt weergegeven. Gedaan met bijvoorbeeld ‘in de richting van Leuven’. Deze informatie wordt voortaan op het bordje weergegeven met de letter ‘h’, die staat voor hoofdweg. De 1 staat voor oplopend, de 2 voor aflopend. Bijvoorbeeld: de E313 van Luik naar Antwerpen start met kilometerpaal 0 in Antwerpen. De richting van Antwerpen naar Luik is dus oplopend en aangegeven met h1. De richting van Luik naar Antwerpen is aflopend en aangegeven met h2.
Aan de informatie op de bordjes hebben de hulpdiensten voldoende om meteen te weten waar iemand zich bevindt. Zowel de E-nummers (de Europese benaming van de weg) als de A-nummers (de nationale benaming van de weg) worden vermeld. Het verschil zit hem in het lokaliseren. Bijvoorbeeld: de E40 met kilometerpunt 6,3 ligt tussen Brussel en Leuven, tussen de Franse grens en Jabbeke en tussen Brussel en Gent. In de twee rijrichtingen. Die drie trajecten hebben echter wel drie verschillende A-nummers. En dus is het zo accurater om ze te benoemen. Net omdat iedereen de E-nummers goed kent, komen zowel de E- als de A-nummers op de referentieborden. Voor de weggebruiker maakt het geen verschil, maar de hulpdiensten kunnen zo vlugger iemand lokaliseren.
De hele operatie kost 2.728.153 euro.