Donderdag neemt de zakenluchthaven
Kempen Airport in Budel een vernieuwde
eindnaderingsprocedure in
gebruik. De
instrument approach is uniek voor kleine luchthavens en Kempen Airport is de eerste in
Nederland die ze gaat gebruiken. Op vrijdag 20 november heeft het Nederlands Lucht en Ruimtevaart Instituut met een testvliegtuig de laatste horde weggenomen door de validatievlucht met succes uit te
voeren. Daardoor kan de nieuwe procedure donderdag starten.
Een flinke verbetering voor het zakelijke vliegverkeer in zuidoost Nederland nu er met lagere
limieten, vergelijkbaar met een Instrument Landing Systeem, gevlogen kan worden op de
Cranendonckse luchthaven, zegt ing. Noud Fransen.
De zakelijke vluchten van het vliegveld worden uitgevoerd met bedrijfseigen vliegtuigen die gestationeerd zijn op de
luchthaven of met bezoekende buitenlandse zakenvliegtuigen. Het verzorgingsgebied ligt in
een
straal van 80 kilometer rondom Cranendonck. Opmerkelijk is dat veel Belgische bedrijven gebruik
maken van de luchthaven, ook om buitenlandse gasten te ontvangen. Kempen Airport onderscheidt
zich van andere luchthavens door het principe
“business becomes leisure” wat voor de zakenreiziger
betekent dat een snelle afhandeling gegarandeerd is.
Kempen Airport loopt volgens Fransen voorop qua duurzaam terrein- en natuurbeheer, onderhoud en management
van een innovatieve en zuinige zakenvloot. Er loopt in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven ook een project rond elektrisch vliegen. Een ter beschikking gestelde Cessna 150 gaat als testtoestel dienen.