In antwoord op een vraag van Kamerlid
Wouter Raskin (N-VA) over de treinstellen die sinds de elektrificatie ingezet worden op de
spoorlijn Hamont-Mol heeft minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) vandaag geantwoord dat er voorlopig geen Desiro-treinstellen op de lijn zullen ingezet worden.
Raskin wilde weten of die moderne Desiro-treinstellen, die van stal werden gehaald bij de feestelijke inhuldiging van de verbinding
(foto) - in aanwezigheid van de minister en de CEO’s van Infrabel en NMBS - ook effectief ingezet zouden worden. Sinds 14 juni rijden de IC-treinen op weekdagen tussen Antwerpen en Hamont tijdens de piek met een locomotief T27 en M5-dubbeldekstellen. Daarmee laat de NMBS
zowat 40% van de treinen op de verbinding elektrisch rijden. Op andere momenten tijdens de week en in het weekend legt de NMBS AR41-
dieselmotorrijtuigen in. De verdere inzet van elektrisch materieel is afhankelijk van de vrijmaking van ander materieel en van de elektrificatie van het baanvak Mol-Hasselt, aldus de minister.
Het baanvak Mol-Hamont is bovendien nog steeds
enkelsporig met een beperkt aantal kruisingsmogelijkheden. Niet voor alle P-treinen tussen Mol en Brussel is een trajectverlenging mogelijk. Dit vanwege de combinatie van losse ritten, goederentreinen en het piekuuraanbod op een enkelsporig baanvak, aldus de minister. Hij wil de komende jaren extra investeren in modern en geschikt rollend materieel.