Nu het er naar uitziet dat de verkeersproblemen op de Noord-Zuid zullen opgelost worden met de bouw van twee tunnels, is het misschien de moeite om even duidelijker aan te geven wat er dan boven Helchteren richting noorden gaat gebeuren.
Van Noord-Limburg tot Helchteren-Noord zal de bedding voor het openbaar vervoer parallel liggen aan de N74. Op dit stuk zal een trambus met een hogere snelheid rijden. Het gaat om een frequentie van twee per uur per richting.
In het noorden van de provincie wordt gekozen voor een afbuiging richting het nieuwe mobiliteitsknooppunt Noord-Limburg aan het Mariaziekenhuis in Pelt. Het station van Overpelt verhuist 800 m naar het westen om deel te gaan uitmaken van dit nieuwe knooppunt.
Op de Kempische as (N71) in oost-westrichting zal een sterk ondersteunend netwerk van openbaar vervoer en fietsverbindingen uitgebouwd worden om het knooppunt te voeden met reizigers vanuit de verschillende attractiepolen in de regio (Kristalpark, centrum Lommel, Campus Noord, Nolimpark, centra Overpelt en Neerpelt).
Hetzelfde geldt voor de Kamper- en Peerderbaan (N73) vanuit Leopoldsburg en Peer naar de halteplaats Hechtel aan de Prijzenklopper. Dit zal verder opgenomen en uitgewerkt worden in overleg met de betrokken gemeenten en de vervoerregio Limburg. Er komen alvast enkele Park and Ride-haltes o.a. in Hechtel-Eksel en aan het Knooppunt Noord-Limburg, waar je je auto kan parkeren, om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen.