De Limburgse vervoerregioraad keurde vandaag het nieuwe
openbaarvervoerplan (OV-plan) voor de vervoerregio Limburg officieel goed. 33 steden en gemeenten stemden in met dit plan dat het toekomstige openbaar vervoernetwerk uittekent. De invoering is voorzien voor januari 2022.
De vervoerregioraad had het OV-plan in juni al voorlopig goedgekeurd. Niet alle Limburgse steden en gemeenten waren toen te vinden voor de nieuwe plannen. Zo was er toen bezorgdheid over de aansluiting van de OV-netten in bepaalde zones en over het vervoer op maat. Inmiddels kregen de gemeenteraden van alle Limburgse steden en gemeenten de kans een advies te formuleren. Op basis van de uitgebreide adviesronde werd het plan aangepast en vandaag met een meerderheid van de stemmen definitief goedgekeurd.
Van in het begin heeft vervoerregio Limburg maximaal gestreefd naar een evenwichtig plan waarbij de noden van iedere gemeente, streek of regio zo optimaal en efficiënt mogelijk worden ingevuld, binnen de contouren van budgetneutraliteit en de principes van basisbereikbaarheid. De impact van het
wegvallen van de snellijnen in het Maasland en Noord-Limburg is bijgesteld door het herbekijken van de aansluitingen op de treinverbindingen naar onder andere Antwerpen en Brussel.
Maar niet aan alle vragen kon worden tegemoetgekomen omwille van budgetneutraliteit. De openstaande vragen staan op de wensenlijst die integraal deel uitmaakt van het OV-plan. Indien er bijkomend budget vrijkomt, kunnen deze wensen worden meegenomen. Alle adviezen van de steden, gemeenten en de provincie op het OV-plan, inclusief de reactie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en De Lijn, werden als bijlage van het plan opgenomen.
Het
vervoer op maat vormt een belangrijk sluitstuk van het OV-plan 2021. Voor de plaatsen die niet of minder goed gedekt zijn door het treinnet en het reguliere busnet moet het vervoer op maat oplossingen bieden via bijvoorbeeld collectieve taxi’s en buurtbussen, maar ook deelsystemen zoals deelauto’s, deelfietsen en deelsteps. Gemeenten hebben concreet gevraagd om hierbij te voorzien in een gebiedsdekkend systeem. Essentiële randvoorwaarden bij de verdere uitwerking zijn de
tariefintegratie, om de drempel voor de reizigers te verlagen, en vervoer op maat voor trajecten die in het weekend of tijdens de schoolvakanties geen vaste busdienst hebben. De voorbije maanden is heel wat informatie verzameld over de wijze waarop vervoer op maat in Limburg gebiedsdekkend kan worden georganiseerd. 23 marktpartijen - aanbieders van flexvervoer, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit - hebben aangegeven hoe ze vervoer op maat kunnen opzetten en wat daarbij belangrijke randvoorwaarden zijn. Op basis van het bijkomende budget voor vervoer op maat worden deze inzichten de komende maanden door de vervoerregioraad verder geconcretiseerd naar bestekrichtlijnen die aan de nieuwe vervoersautoriteit (
mobiliteitscentrale) zullen worden overgemaakt. De mobiliteitscentrale zal
een website en app ontwikkelen waarmee de reiziger in de toekomst zijn route kan plannen en boeken met zowel de flexbus als met deelsystemen (fiets en auto). Deze digitale middelen worden ondersteund door een klassieke telefooncentrale.
Naast het OV-plan buigt de vervoerregioraad zich ook over een regionaal mobiliteitsplan voor de lange termijn. Daarin wordt de globale toekomstvisie op de mobiliteit voor de hele provincie vastgelegd. Niet alleen voor het openbaar vervoer, maar ook voor het wegen-, fiets- en logistiek netwerk. Alle Limburgers kunnen
tot 30 oktober hun suggesties en ideeën over duurzame mobiliteit in hun provincie meegeven via het online platform
limburg.vervoerregio.net.