De laatste dagen wordt
Facebook weer overspoeld met een hoax-bericht. Een hoax is een bericht dat verkeerde, achterhaalde, oncontroleerbare of zelfs gewoonweg valse informatie bevat. Internetgebruikers verspreiden dit bericht spontaan, meestal met het uitdrukkelijke verzoek om het verder te delen. Het is een oud bericht over de zogenaamde nieuwe regels van Facebook. We gingen ons licht eens opsteken bij
Geert Conard, zaakvoerder van IT Consult Services uit Beverlo.
"Onze IT-afdeling, IT Consult Services, is actief sinds 1998, dat was ongeveer het moment waarop Facebook ook in België echt populair begon te worden. Het platform startte enkele jaren eerder, maar was in die eerste jaren alleen toegankelijk voor studenten van de meest bekende universiteiten en hogescholen. In de loop der jaren heb ik herhaaldelijk hoaxes zien verschijnen, waarvan de meest voorkomende variant momenteel opnieuw wijdverspreid wordt. Deze misleidende informatie suggereert dat je door het plaatsen van een specifieke tekst op je eigen Facebook-pagina alle rechten op je foto’s kan behouden of dat je hierdoor een gratis Facebook account kan behouden", vertelt Geert Conard
Maar een tekst plaatsen op je profiel is totaal nutteloos.
"De grote populariteit heeft Facebook te danken aan het feit dat het platform gratis is, maar “there is no such thing as a free lunch”. Het in stand houden van een platform zoals Facebook vergt aanzienlijke financiële middelen. Facebook genereert voornamelijk inkomsten door gegevens te verkopen aan adverteerders, waardoor gebruikers gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen. “Wanneer je niet betaald voor een product, ben je zelf het product” wordt wel eens gezegd en dat klopt absoluut. Zo was het alleszins tot enkele weken geleden".
Recent ontvingen Belgische gebruikers ouder dan 18 jaar een pop-upbericht van Facebook waarin ze moesten aangeven hoe ze het platform in de toekomst wilden gebruiken. Je kunt kiezen voor de alom bekende gratis versie met gepersonaliseerde advertenties of voor een betalende versie zonder reclame. Facebook werd door de Europese regering gedwongen om bepaalde wijzigingen door te voeren waardoor ze hoge boetes voorkomen. Voorlopig zal de betalende versie alleen beschikbaar zijn in Europa, terwijl de gratis versie met gepersonaliseerde advertenties wereldwijd (inclusief Europa) beschikbaar blijft voor degenen die dat verkiezen.
"De keuzemogelijkheid voor een betalend abonnement was natuurlijk opnieuw een voedingsbodem voor de heropleving van de bekende hoax, die nu angst zaait met betrekking tot 'dure accounts'. Er is echter geen reden tot paniek. Maak een weloverwogen keuze, maar ga vooral niet mee in het verspreiden van deze hoaxes, want dat dient tot niets. Wat betreft de rechten op foto’s en inhoud is de situatie complexer. Bij het aanmaken van een Facebook-account stem je in met de gebruiksregels van het platform, waarin staat dat Facebook mag doen wat ze willen met alles wat je online plaatst. Ze tonen advertenties op basis van jouw activiteiten op het platform. Als je hier niet mee akkoord gaat, maak dan gewoonweg geen gebruik van dit platform. Het plaatsen van een tekst op je Facebook-pagina zal echter niets aan deze voorwaarden veranderen. Nogmaals, als je niet met geld betaalt, betaal je met je gegevens. Gratis bestaat niet", vertelt Geert tot slot.
Dus een het bericht plakken of delen helpt geen snars. Ondertussen zijn er wel enkele grappige berichten om te delen die lachen met de mensen die deze hoax delen of gedeeld hebben.