Politie CARMA krijgt de jongste tijd veel meldingen over oplichters die zich voordoen als medewerkers van Card Stop of als bankmedewerkers en slachtoffers overtuigen om via hun bankapp en ITSME-account geld over te maken.
De oplichters benaderen de slachtoffers telefonisch of per e-mail. Ze overtuigen hen om via hun bankapp en ITSME-account handelingen uit te voeren die leiden tot geldtransacties naar de rekening van de verdachte. In sommige gevallen proberen de oplichters ook bankkaarten te bemachtigen door een zogenaamde medewerker naar het slachtoffer te sturen. Waakzaamheid is geboden, zegt de politie. "Wees kritisch bij onverwachte telefoontjes. Vraag altijd om identificatie en verifieer de oproep door zelf het officiële nummer van de instantie (in dit geval Card Stop of een bankinstantie) te bellen. Geef nooit telefonisch bankgegevens door. Echte bankmedewerkers of legitieme instanties zullen hier nooit om vragen. Wees alert op informatie over datalekken. Officiële communicatie verloopt nooit via telefoon of e-mail. Informeer uw bank onmiddellijk bij verdachte oproepen of pogingen tot fraude. Indien u toch slachtoffer bent van oplichting of fraude, is snel handelen van cruciaal belang. Binnen twee dagen na het incident kan er veel worden hersteld, en is de kans op het identificeren van daders groter. Bel onmiddellijk uw bank of Card Stop (078 170 170) en laat uw kaarten en/of rekeningen blokkeren. Verzamel gedetailleerde informatie over de phishingmethode en de verdachte transacties. Een lijst met verdachte opgenomen bedragen of aankopen, inclusief data en plaatsen, is waardevol voor het onderzoek. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie".