"De gemeente Pelt heeft bij de hoogste regionen van de NMBS
haar beklag gemaakt over het ingezette materieel." Dat meldt schepen Jaak Fransen op Facebook in een reactie op klachten van treinreizigers. Die bekloegen er zich over dat ze gisteren - nota bene de eerste dag dat de nieuwe dienstregeling inging, met
elektrische treinen tussen Hamont en Antwerpen - te maken kregen met treinen die defect raakten, vertraging hadden, geen airco hadden,... Bovendien bleken sommige treinen te bestaan uit ouderwetse stellen, die ook voor omwonenden ongekend veel lawaai maakten.
Hallo, NMBS? "Zowel gisteravond als vanochtend waren er een aantal technische problemen met deze treinen," zegt de spoorwegmaatschappij. "Het warme weer was daar hoofdzakelijk de oorzaak van. Dat was niet alleen zo voor de treinen tussen Mol en Hamont, ook op andere verbindingen in het land waren er daardoor technische problemen met het treinmaterieel. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, hebben we wel een aantal extra treinen ingezet, onder meer tussen Antwerpen en Herentals en tussen Mol en Hamont.
De warmte is meteen ook de reden waarom deze locomotieven momenteel meer lawaai dan anders maken. Alle begrip uiteraard dat dit voor hinder zorgt bij de buurtbewoners. Maar we kunnen je verzekeren dat dit overal in het land nodig is, om oververhitting van de motor te voorkomen. Wanneer het opnieuw minder warm zal zijn, zal dat minder nodig zijn, waardoor de locomotieven ook minder lawaai zullen maken.
Bovendien gaat NMBS de komende jaren
geleidelijk aan nieuwe locomotieven gebruiken, waardoor er ook tussen Mol en Hamont andere – stillere – locomotieven kunnen worden ingezet."
(Foto GB)