Politie CARMA gaat binnenkort haar klanten virtueel ontvangen. Het gaat om een
proefproject met het oog op uitbreiding en kwaliteitstoename van de dienstverlening. Voor de politie zorgt de nieuwe aanpak achter de schermen voor een meer efficiënte inzet van het personeel.
Politie CARMA ontvangt binnenkort klanten met behulp van een virtueel loket. Dit wil zeggen dat de burger plaatsneemt in een lokaal met een driedimensionaal scherm en live geholpen wordt door een inspecteur die zich in een andere politiekantoor bevindt. De burger kan een gesprek voeren met de politieambtenaar, een klacht indienen of een melding doen. Het systeem laat zelfs toe om aan beide zijden documenten te scannen of te printen. Dankzij de driedimensionale technologie heeft de burger het gevoel dat de inspecteur ter plaatse aanwezig is, wat het gesprek natuurlijk en persoonlijk maakt.
Aan de ingebruikname gingen enkele maanden van voorbereiding vooraf. De testfase loopt tot en met eind december 2018. De verdere implementatie is afhankelijk van de resultaten van de testfase.
Het eerste virtueel onthaal opent in oktober in het politiecommissariaat van Houthalen-Helchteren, in het NAC in de Pastorijstraat. Burgemeester Alain Yzermans licht toe: “De gewone onthaalbalie in het commissariaat blijft geopend, maar voor bepaalde klachten of meldingen kan de klant naar het virtueel onthaal verwezen worden. Hij of zij kan er in gesprek gaan met een inspecteur die in het hoofdcommissariaat in Genk zit.” De openingsuren wijzigen niet: op maandag van 9u-19u, van dinsdag tot en met vrijdag van 9u-17u".