Donderdag 13 februari 2020
Gisteren vond in de federale commissie mobiliteit een debat
plaats over het treinverkeer in de Antwerpse Kempen (en dus bij
uitbreiding over het Noord-limburgse treinverkeer).
Volksvertegenwoordiger Kris Verduyckt (sp.a) stelde ook vragen over de
toekomst van lijn 19 (Hamont-Mol) en de verlenging van de rechtstreekse
piekuurtrein naar Brussel vanuit Noord-Limburg.
De rechtstreekse piekuurtrein Mol-Brussel, één van de minst stipte treinen van het land,
wordt ook door verschillende Noord-Limburgers in de ochtend en de avond
genomen. De vertragingen voor die lijn wijdde de minister aan twee
belangrijke oorzaken: het drukke (goederen)verkeer op de vaak
enkelsporige lijn Antwerpen-Mol en de vele stations. Hij stelde zich
hardop de vraag of alle stations nog bediend moeten worden door deze
piekuurtrein en gaat die begin maart voorleggen op een overleg met de
burgemeesters van de Antwerpse Kempen.
Belangrijk nieuws was te rapen over de verlenging. De minister zei dat de NMBS een verlenging naar Neerpelt onderzocht heeft.
Begin april zal de NMBS bij infrastructuurbeheerder Infrabel de
tijdslots bestellen voor deze verbinding. Nadien volgt volgens de
minister meer communicatie naar alle betrokken partijen.
“Een goede
zaak want het betekent dat Noord-Limburg eindelijk rechtstreeks
aangesloten wordt op Brussel. Vandaag rijdt die piekuurtrein twee keer
per dag en vooral in de avondspits zou er best nog eentje bijkomen want
de laatste vertrekt vandaag al om 17u05 in Brussel-Centraal.” zegt Kris
Verduyckt.
De minister gaf toe dat de aansluiting tijdens de
avondspits in Herentals in 2019, ondanks het feit dat de trein 5 minuten
mag wachten, slechts 82,8% keer gehaald werd (algemeen stiptheidscijfer 2019 bedroeg 90,4%).
In de praktijk betekent dit, dat Noord-Limburgers gemiddeld één keer
per week hun aansluiting vanuit Brussel of Mechelen missen en hun
reistijd een uur langer zien duren. “Vele Noord-Limburgers stranden dan
in Herentals of Mol waar sommige reizigers zelfs spontaan een
carpool-actie hebben opgestart om elkaar te helpen.”
Vanaf 2023 staat
de opsplitsing van de lijn Turnhout-Brussel-Binche op de agenda en
vanaf 2021 komen er modernere toestellen op die lijn (M6 dubbeldekkers).
Dat eerste is vooral belangrijk omdat de grote afstand van deze lijn
(en dus de vele stations dat men passeert) zorgt voor de vele
vertragingen. Vooral in de avondspits zijn er systematisch vertragingen
van de trein die uit het verre Henegouwen moet komen (ook al werd de
vertrektijd vanuit Binche reeds vervroegd)
Verduyckt vroeg ook een verhoging van de frequentie
tussen Hamont-Mol, maar daarvoor is het volgens de minister wachten op
een gedeeltelijke verdubbeling van de sporen tussen Mol en Hamont. “Ik
ga de komende weken hier ook verdere vragen over stellen naar technische
en budgettaire vereisten. Dat de Minister ook de elektrificatie naar
Nederland noodzakelijk noemde, juich ik toe. Hij noemde het een
ingewikkeld dossier wat ik best geloof, maar de treinverbinding naar
Weert mogen we nooit loslaten.”