Weken, zelfs maanden, wachten op de inschrijving van een ingevoerd voertuig. Het is niet enkel in de vakantieperiode, maar het ganse jaar door een realiteit. Zo lang wachten op de inschrijving van een voertuig, het lijkt een (slechte) herinnering uit een ver verleden. Zeker als elke vraag door de bevoegde ambtenaar met een spreekwoordelijke diepe zucht beantwoord wordt. Toch gebeurt dit nog om de haverklap bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen. Met een resem klachten van ondernemers tot gevolg.
Voka – KvK Limburg ontvangt de laatste weken bijzonder veel klachten over de traagheid van de werking van DIV (Dienst voor Inschrijving van Voertuigen). Enkele voorbeelden: een voertuig wordt eind maart vanuit Luxemburg ingevoerd. Vandaag, meer dan drie maanden later, heeft dit voertuig nog altijd geen inschrijvingsbewijs en nummerplaten. De inschrijving van enkele tweedehandsvoertuigen duurt al langer dan twee maanden en is nog altijd niet afgerond.
Veel overheidsdiensten hebben de laatste jaren enorme sprongen genomen in snelheid én klantgerichtheid. Marc Maas, gedelegeerd bestuurder van VHS Verzekeringen: “Het online-systeem voor standaard aanvragen loopt goed, maar voor het overige heeft bij DIV de tijd stilgestaan. Indien we een aanvraag doen voor administratieve documenten, dan duurt dit 5-6 weken. En dan hebben we enkel de documenten. Dan moeten we nog eens 5-6 weken wachten op de nummerplaten. In totaal duurt dit proces dus 10-12 weken.”
Lange wachttijden bij DIV zijn er altijd geweest, maar de laatste maanden ging de situatie van kwaad naar erger. Maar niet enkel de snelheid, ook de klantvriendelijkheid laat te wensen over. Ook daarover bereiken ons verschillende klachten. Een ondernemer die vragen stelt over de traagheid van bepaalde dossiers, wordt beantwoord met een spreekwoordelijke diepe zucht en zijn dossier lijkt onderaan de stapel te komen.
Marc Vanstraelen, gedelegeerd bestuurder van Actief Insurances: “De tijd heeft niet enkel stilgestaan, de klok lijkt zelfs teruggedraaid. Vroeger kon een klant zijn gepersonaliseerde nummerplaat online reserveren. Dat kan niet meer. Nu moet deze persoon hiervoor naar een DIV-kantoor rijden. Niet bepaald een administratieve vereenvoudiging. Daarbovenop is de regelgeving omtrent gepersonaliseerde nummerplaten de laatste maanden meermaals gewijzigd.”
Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg: “Wachttijden tot meerdere maanden voor een routinezaak als de inschrijving van een voertuig zijn onaanvaardbaar. Een onderneming die weken, zelfs maanden, moet wachten op de inschrijving van een vrachtwagen, bestelwagen of personenwagen, kan hierdoor serieuze hinder ondervinden. Onze ondernemingen hebben het al moeilijk genoeg zonder zich hierover kopzorgen te hoeven maken.”