Vanaf juni is de fiets koning in het centrum van de stad. Dat heeft het stadsbestuur bekendgemaakt. De volledige binnenstad wordt dan samen met de bestaande voetgangerszone één grote fietszone van maar liefst 53 aaneengesloten straten waar de fietser hoofdgebruiker wordt. In de fietszone zijn auto’s welkom maar ze
mogen de fietsers niet inhalen en rijden maximum 30 km per uur. Fietsers mogen de hele breedte van de weg (in een eenrichtingsstraat) of rijvak (in een tweerichtingsstraat) gebruiken.
De 9 toegangen naar de fietszone krijgen rode vlakken en/of fietslogo’s over de volledige breedte van de straat en verkeersborden om de weggebruikers attent te maken op de aanvang van de fietszone. Binnen de fietszone krijgen enkele straten ook nog fietsemblemen om de weggebruikers attent te maken op de fietszone.
“De fietszone kan je herkennen aan de rode markeringen en/of fietslogo’s op de straat. Op de plaatsen waar je de fietszone binnenrijdt komen signalisatieborden. Alle straten en locaties in de binnenstad blijven bereikbaar. De verkeerscirculatie wordt niet aangepast. Met de fietszone zetten we in op meer fietsveiligheid, meer fietscomfort, een gezondere binnenstad en een hogere leefbaarheidsgraad door trager verkeer”, aldus schepen van mobiliteit Patrick Jans.
Straten binnen de fietszone: de Tieckenstraat, Hemelingenstraat, Maastrichterstraat, Veemarkt, Kloosterstraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Kielenstraat, de Schiervelstraat, Leopoldwal (tussen Clarissenstraat en Maastrichterstraat en tussen Clarissenstraat en Kielenstraat), Clarissenstraat, Predikherenstraat, Riddersstraat, Piepelpoel, Vrijthof, Koppelkist, Museumkwartier, Graanmarkt, Moerenstraat, Repenstraat, Corversstraat, Agnetenberg, Koolkuil, Wijngaardstraat, St-Catharinastraat, Vlasmarkt, Mombersstraat, Minderbroedersstraat, Kastanjewal, St-Lutgartstraat, Looiersstraat, Luikerstraat, Herckenrodestraat, St-Jansstraat, Jekerstraat, Regulierenplein, Putstraat, Hondsstraat, Kleine Hondsstraat, Kattenstraat, Muntstraat, Bulkerstraat, Krekelstraat, Plein, Grote Markt, Stadhuisplein, Nieuwstraat, Brouwersstraat, Bredestraat, Onder de Linde, St-Ursulastraat, St-Rosastraat, St-Jozefsstraat.
“De regels die nu al in de fietsstraten gelden, zijn ook van toepassing in de fietszones. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken in eenrichtingsstraten. In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de volledige rechterhelft van de rijbaan. Auto’s en andere motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten maar mogen de fietsers niet inhalen en mogen niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. In het voetgangersgebied blijven de regels gelden zoals ze waren: alleen voetgangers en bepaalde voertuigcategorieën hebben toegang tot het gebied en mogen de volledige breedte van de weg gebruiken,” besluit schepen Jans.