In de permanente tentoonstelling van het
Gallo-Romeins Museum (GRM) vind je tijdelijk ook actuele beeldende kunst. De werken van drie gerenommeerde Belgische kunstenaars voegen extra betekenis en beleving toe. De extra ervaring die ze genereren nodigt uit tot discussie. Het Gallo-Romeins Museum is een partner van MoMeNT. Centraal thema van dit Tongerse cultuurfestival is ‘tijd’. Op het programma staan o.a. expo's, theatervoorstellingen en muziek. In het Gallo-Romeins Museum loopt tijdens de festivalperiode ‘In situ’ (Latijn: ‘Ter plaatse’). Het museum en MoMeNT nodigden drie Belgische hedendaagse beeldende kunstenaars uit: Cindy Wright, Maarten Vanden Eynde en Kris Martin. Ze kregen een uitgebreide rondleiding in de permanente tentoonstelling ‘Van neanderthaler tot Gallo-Romein’, bestudeerden de thema’s die er aan bod komen en leerden de collectie kennen. Alle drie raakten ze geïnspireerd en vonden ze aanknopingspunten met hun respectievelijke ‘denkwerelden’. Cindy Wright (Herentals, °1972) maakte een fotorealistisch olieverfschilderij: een groots landschappelijk stilleven met alledaagse plastic gebruiksvoorwerpen in de hoofdrol. Het beklijvend mooi werk doet nadenken over de (gespannen) relatie van de mens met zijn natuurlijke omgeving. Het kreeg niet toevallig een prominente plaats in de zaal waar het (over)leven van de eerste mensengroepen aan bod komt.De creaties van Maarten Vanden Eynde (Leuven, °1977) roepen vragen op over de ‘archeologie van de toekomst’. Welke sporen laten wij na? Hoe zullen archeologen die later interpreteren? Het meest in het oog springt de installatie met een chihuahua. Onderdeel hiervan is een betonnen dekplaat, gevonden in de (verre) toekomst, met duidelijk zichtbare pootafdrukken van deze ‘uitgestorven diersoort’. De kunstenaar maakt op een speelse manier gebruik van de presentatietechnieken in het museum en integreert het werk quasi naadloos in de opstelling. Dat geldt ook voor zijn ‘IKEA Vase’. Je ontdekt de ‘gereconstrueerde kruik uit het begin van de 21ste eeuw’ nabij authentieke aardewerken scherven en potjes van de Bandkeramische boeren die zich rond 5300 v.Chr. in onze streken vestigden. Kris Martin (Kortrijk, °1972) plaatste een aantal van zijn werken in de Romeinse afdeling. Ze doen stilstaan bij de vergankelijkheid van het leven en stellen de notie van ‘tijd’ centraal. Zo completeert de kunstenaar de selectie van munten van Romeinse keizers met twee bijzondere gouden muntstukken die hij liet slaan. Tussen de voorwerpen die behoorden tot de grafuitzet van een welgestelde Romein liggen onopvallend een aantal in hars gegoten bikkels in de vorm van Martins eigen handwortelbeentjes. De kunstwerken van ‘In situ’ zijn er van 19 juni tot 18 september. Ze zijn inbegrepen in een toegangsticket voor de permanente tentoonstelling.