Vorige maand werd de
gevel van het gerenoveerde stadhuis onthuld. Naast de opvallende nieuwe rode kaleilaag prijkt er ook een subtiel
kunstwerk bovenaan het fronton. Het werk is van de hand van beeldend kunstenaar
Wesley Meuris.
“Aan beeldend kunstenaar Wesley Meuris werd gevraagd om een kunstwerk te ontwerpen dat subtiel geïntegreerd kon worden in de vernieuwde gevel. Het werk draagt de titel ‘Traces of Histories" en bestaat uit
acht bollen in rood marmer die bovenaan het fronton geplaatst werden. Het werk wordt vergezeld van een legende die op het Stadhuisplein - ter hoogte van de zitbanken - terug te vinden is. De legende, een natuurstenen vloerplaat, geeft duiding bij een opmerkelijke lacune in de gevel van het stadhuis,” zegt schepen van cultuur An Christiaens.
Burgemeester Patrick Dewael: “Het classisistische stadhuis uit het midden van de achttiende eeuw staat al een tijdlang in de steigers voor een grondige restauratie. Uit historisch onderzoek bleek dat het ooit in een bruinrode kleur gekaleid was. Het contrast tussen roodkleurige gevelvlakken en grijze natuurstenen omlijstingen was typerend voor die periode. Op de oostgevel werden sporen gevonden van de oude kleurafwerking en die hebben we nu laten terugkomen. Naast de historische weergave hebben we ervoor gekozen om ook een moderne, hedendaagse toets toe te voegen, in de vorm van een geïntegreerd kunstwerk.”
In 1738 werd het wapenschild van prinsbisschop Joris-Lodewyck Van Berghe aangebracht. Niet veel later werd datzelfde ornament grotendeels vernield door Luikse patriotten. Vandaag zie je nog slechts enkele fragmenten van het originele wapenschild die overigens beschermd erfgoed zijn.
De vraag stelde zich hoe we datgene – hoewel het niet meer zichtbaar is – toch historisch kunnen begrijpen. Welke ankerpunten kunnen ons helpen om het verleden te begrijpen en te vertellen?
"De leegte op het fronton is eigenlijk een accumulatie van historische gebeurtenissen”, zegt Wesley Meuris. “De marmeren markeringspunten zijn in die zin geconnecteerd met meerdere situaties en tijdspunten. De gepreciseerde bollen initiëren een eerste vertelling. De andere bollen, rustend op de kroonlijsten, suggereren potentiële andere historische vertellingen.
Het kunstwerk wil geen replica van het origineel zijn en heeft evenmin de intentie een abstractie te zijn van waar het wapenschild voor staat. Veeleer zet dit werk aan tot reflectie over erfgoed in de publieke ruimte.”
De renovatie van het stadhuis kost 5,9 miljoen euro en wordt deels gesubsidieerd door het Agentschap Onroerend Erfgoed. De werken zullen voor de Kroningsfeesten volledig afgerond zijn.
(Foto © J. Huygen-9)