U ontvangt een e-mail die ogenschijnlijk van uw bank uitgaat en u wordt met allerlei smoezen verzocht uw gegevens en codes in te geven. Het kan zijn dat men u hierbij zelfs opbelt om u bij het login-proces te begeleiden. Uiteindelijk zal u gevraagd worden om de code gegenereerd door uw kaartlezer of digipass in te geven. Dan bent u een beoogd doelwit van phishing.
Indien men telefonisch vraagt naar uw codes, beëindigt u best meteen het gesprek nadat u het oproepnummer genoteerd hebt. Geef uw codes ook niet door via chat, SMS, sociale media, en dergelijke. Druk ook niet op (betaal)linken die u via WhatsApp, Facebook Messenger,... worden verstuurd.
Bedrijven zoals Microsoft gaan u zelf niet spontaan bellen bij computerproblemen. Beëindig meteen dergelijk gesprek. Indien nodig neemt u zelf contact op met de klantendienst via de officiële website of e-mailadres.
Wees ook erg voorzichtig met kandidaat-kopers die reageren op uw online zoekertjes. Klik niet op links naar valse websites van banken, koeriersbedrijven enzovoort. die ze u versturen en waarbij ze om bankcodes vragen.
Meld verdachte e-mails, links en websites aan het Centrum voor Cybersecurity België via
verdachtsafeonweb.be.
Phishing e-mails worden ook valselijk verzonden namens de politie of gerechtsdeurwaarders voor openstaande betalingen. Nooit op ingaan!
Recentste nieuws Tongeren